iMOTION

Het digitale magazine van Hyundai
iMOTION
Het digitale magazine
van Hyundai

Laatste Ioniq rolt van de band: einde van een tijdperk

De ontwikkelingen op het gebied van elektrisch rijden gaan snel. Zó snel dat er een einde komt aan de productie van de mateloos populaire Ioniq. In juli van dit jaar rolt het laatste exemplaar van de band in de fabriek in Ulsan, Zuid-Korea. De revolutionaire Hyundai geldt als een pionier op het gebied van elektrische mobiliteit en heeft de weg vrijgemaakt voor een hele nieuwe generatie batterij-elektrische auto’s van Hyundai. Zoals de IONIQ 5 die begin dit jaar nog werd uitgeroepen tot Auto van het Jaar 2022.

Ontdek de IONIQ 5

De Hyundai Ioniq Electric.

Keuze uit drie geëlektrificeerde aandrijflijnen

Wat maakt de Ioniq zo bijzonder? Te veel om op te noemen. Het allerbelangrijkst is eigenlijk wel dat de Ioniq ’s werelds eerste auto was met keuze uit drie geëlektrificeerde aandrijflijnen: hybride, plug-in hybride en batterij-elektrisch. Dat maakte bij zijn introductie in 2016 enorm veel indruk.

De basis van de Ioniq was een nieuw platform, speciaal gemaakt en geoptimaliseerd voor de verschillende elektrische aandrijflijnen. Doordat het batterijpakket onder de zitplaatsen is geplaatst, gaat dat niet ten koste van de binnenruimte. Bovendien ligt het zwaartepunt van de Ioniq bijzonder laag wat zorgt voor een uitmuntende wegligging.

De Hyundai Ioniq Hybrid.

Ook zeer populair in Nederland

Tussen eind 2016 en december 2021 verkocht Hyundai in Europa in totaal 135.692 eenheden van de Ioniq. Ook in Nederland genoot de Ioniq grote populariteit. Sinds de verkoopstart in 2016 werden bijna achtduizend exemplaren – verdeeld over Ioniq Electric, Ioniq Hybrid en Ioniq Plug-in Hybrid – van dit model verkocht.

Bij zijn lancering in 2016 werd de Ioniq vooral geprezen om zijn uiterlijk. Met zijn opvallende design won de Ioniq onder meer de Red Dot Design Award 2016, een van de meest prestigieuze onderscheidingen ter wereld. Bovendien zorgde de gestroomlijnde carrosserie met zijn vloeiende coupé-achtige lijnen voor ongekende aerodynamische prestaties. De cW-waarde van de Ioniq bedraagt 0,24 en dat is een zeer lage luchtweerstandscoëfficiënt voor een personenauto.

De Hyundai Ioniq Plug-in Hybrid.

Toepassing van recyclebare materialen

Met de Ioniq leverde Hyundai niet alleen een technisch hoogstandje. Doordat bij de productie ook diverse recyclebare materialen werden gebruikt – het dak is gemaakt van bestanddelen uit suikerriet en diverse andere componenten in het interieur zijn vervaardigd van recyclebaar plastic – zette Hyundai een nieuwe benchmark.

Van de Ioniq zelf komt geen directe opvolger. Wel zal zijn geest voortleven in een gloednieuwe generatie batterij-elektrische modellen als de IONIQ 5, de allereerste exponent van Hyundai’s nieuwe line-up-merk IONIQ, en de nog te verwachten IONIQ 6 en IONIQ 7.

Lees ook

Meer berichten

Hyundai verhalen

Uitgelichte berichten

Meer verhalen