De hele test lees je in Auto Review.
Diesels zijn op hun retour. Sterker nog, Hyundai levert ze al een tijdje niet meer. In plaats daarvan is er de schone en zuinige plug-in hybride. Een aantrekkelijk alternatief, want voor personenauto’s met een CO2-uitstoot van 1 tot en met 50 gram per kilometer geldt in Nederland een halftarief op de wegenbelasting. Dat betekent dat je de helft betaalt van het tarief voor een gewone personenauto. En dat scheelt een hoop! Maar wat is eigenlijk de beste plug-in hybride? Auto Review zocht het uit. Wint de Hyundai SANTA FE 1.6 T-GDI PHEV 4WD het van de Volvo XC60 Recharge T6 AWD, BMW X3 xDrive30e en Land Rover Discovery Sport P300e?
Een ander voordeel van de plug-in hybride is de relatief scherpe prijsstelling, doordat de bpm op de aanschafwaarde laag blijft – ook weer dankzij de lage CO2-uitstoot.
Bij een plug-in hybride ontkom je niet aan ruimteverlies. De vraag is alleen waar de fabrikant huisvesting voor de elektrotechniek heeft gevonden. […] Bij de Hyundai SANTA FE zit het accupakket onder de voorstoelen, waardoor de auto nog altijd als zevenzitter geleverd kan worden.
Ook al beschikken de Hyundai en de Land Rover niet over adaptieve schokdempers, zowel ‘leeg’ als tot de nok toe beladen, zijn hun onderstellen comfortabeler afgeveerd dan die van de BMW X3 en de Volvo XC60.
Wie elke dag plichtsgetrouw de laadkabel uitrolt en de batterijen oplaadt, kan over een realistische afstand van 37 (BMW) tot 49 kilometer (Hyundai) volledig elektrisch rijden. Zuinigheid staat in Zuid-Korea blijkbaar hoger op de eisenlijst dan pure snelheid - en dat is beslist geen schande.
Als je van auto’s houdt die veel rijplezier te bieden hebben, moet je zeker eens gaan proefrijden met de Hyundai SANTA FE. Op de slalom doet hij qua snelheid nauwelijks onder voor de BMW, terwijl de uitstekende feedback van de besturing en neutrale wegligging in snelle bochten je al snel naar meer vermogen doen verlangen. Ook op de remmentest presteert de SANTA FE het beste.
Tussen de prijs van de Hyundai en de aanschafwaarde van de andere drie testauto’s zit een enorme kloof. Zelfs in de duurste Premium-uitvoering blijft de SANTA FE ruimschoots onder de grens van 60.000 euro.
Zolang we het kostenplaatje buiten beschouwing laten, gaan de meeste punten naar de BMW X3 xDrive 30e. […] Nemen we het kostenplaatje wel mee in onze conclusie, dan werkt de Hyundai SANTA FE zich vanuit het middenveld naar voren. De Zuid-Koreaanse SUV is niet de snelste of de stilste, maar de auto komt op het testonderdeel ‘Rijeigenschappen’ verrassend genoeg als winnaar uit de bus.
Hetzelfde geldt voor het kostenhoofdstuk. De SANTA FE is 12.000 euro goedkoper dan de BMW - en dat levert hem onder de streep precies één puntje meer op dan de X3. Hoewel zijn voorsprong miniem is, zet de Hyundai deze test op zijn naam.
Hyundai SANTA FE Plug-in Hybrid
De plug-in hybride-versie van de SANTA FE is eveneens voorzien van de 1.6-liter T-GDi Smartstream-motor. In deze versie is die gekoppeld aan een 66,9 kW elektromotor die gevoed wordt door een 13,8 kWh lithium-ion-polymeeraccu. Het systeemvermogen bedraagt 195 kW (265 pk) en eveneens 350 Nm trekkracht.