iMOTION

Het digitale magazine van Hyundai
iMOTION
Het digitale magazine
van Hyundai

De werking van een (plug-in) hybride uitgelegd in 2 infographics

Hyundai wil graag de groenste autofabrikant ter wereld worden. We blinken uit met onze mateloos populaire volledig elektrische IONIQ 5 en KONA Electric, maar ook onze hybride (HEV) en plug-in hybride (PHEV) aangedreven modellen zijn absolute verkooptoppers. Om je een indruk te geven: van al onze geëlektrificeerde modellen was de TUCSON Hybrid vorig jaar de bestverkochte Hyundai. Wat maakt een (plug-in) hybride nu eigenlijk zo aantrekkelijk? We leggen het je uit aan de hand van deze twee infographics (klik op de afbeeldingen voor een grote weergave).

HEV: verbrandingsmotor + elektromotor + batterij

Een hybride is voorzien van een verbrandingsmotor, een elektromotor en een batterij(pakket). Bij lage snelheden drijft alleen de elektromotor de auto aan. In situaties waarin de bestuurder meer vermogen vraagt, bijvoorbeeld om bij hogere snelheid te accelereren of om heuvel op te rijden, werken de verbrandingsmotor en de elektromotor samen voor maximale efficiency.

De batterij van een HEV hoeft niet te worden opgeladen aan een extern laadpunt. De elektriciteit voor de aandrijflijn wordt opgewekt door regeneratief remmen. Daarbij vormt het systeem de kinetische energie die vrijkomt tijdens snelheid verminderen, remmen en heuvel af rijden om tot elektriciteit, waarmee de batterij wordt opgeladen.

PHEV: stekker + veel groter elektrisch rijbereik

Een plug-in hybride is grotendeels gelijk aan een hybride, maar biedt nog enkele voordelen van een volledig elektrische auto. Net als een HEV is een PHEV voorzien van een verbrandingsmotor en een elektromotor, maar het veel grotere batterijpakket zorgt voor een veel groter elektrisch rijbereik. Verder zijn PHEV’s voorzien van een boordlader, zodat ze zijn op te laden aan een extern oplaadpunt.

PHEV’s kunnen puur elektrisch rijden en schakelen over op de verbrandingsmotor zodra de rijomstandigheden dat vereisen. De verbrandingsmotor in de PHEV is een essentieel component: zodra het batterijpakket een vooraf ingestelde laadstatus heeft, kan de aandrijflijn overgaan in een modus die de laadstatus op dat niveau handhaaft.

Nog meer bagageruimte en nog beter weggedrag

Als het batterijpakket bijna leeg is, werkt de aandrijflijn van de PHEV op dezelfde manier als die van een HEV: de verbrandingsmotor drijft de wielen aan, terwijl regeneratief remmen ervoor zorgt dat de batterij wordt bijgeladen. Daardoor breidt de PHEV zijn actieradius verder uit. Bij het wegrijden vanuit stilstand is het de elektromotor die de auto in beweging brengt.

In de HEV’s van Hyundai is het batterijpakket geïntegreerd en gemonteerd onder de zitting van de achterbank. De voordelen daarvan voor de berijders van de geëlektrificeerde SUV’s van Hyundai zijn tweeledig. Ten eerste zorgt het voor meer bagageruimte. Ten tweede komt het zwaartepunt van de auto meer in het midden te liggen, wat het weggedrag van de auto verbetert.

Ontdek de TUCSON Hybrid

Ontdek de TUCSON Plug-in Hybrid

Ontdek de SANTA FE Hybrid

Ontdek de SANTA FE Plug-in Hybrid

Lees ook

Meer berichten

Hyundai verhalen

Uitgelichte berichten

Meer verhalen