iMOTION

Het digitale magazine van Hyundai
iMOTION
Het digitale magazine
van Hyundai

Nóg dikker dan een IONIQ 5 N: de IONIQ 5 N eN1 Cup

De IONIQ 5 N is zo’n beetje de dikste 100% elektrische high-performance auto die je kunt bedenken. Maar het kan nog dikker. Hyundai presenteert namelijk de IONIQ 5 N eN1 Cup, een heuse raceversie van de IONIQ 5 N die uitsluitend is bedoeld voor gebruik op het circuit. En dat ziet er heel spectaculair uit, kijk maar naar onderstaande video.

Nieuwe raceklasse eN1

Met de IONIQ 5 N gaat geracet worden in een nieuwe klasse, genaamd eN1. De nieuwe raceklasse gaat dit seizoen van start en is te vergelijken met de N1-klasse waarin onder andere Hyundai’s Elantra tegen elkaar uitkomen en waarbij de deelnemers niet beperkt zijn tot één en dezelfde bandenleverancier. Ook raceklare EV’s van andere fabrikanten zijn welkom in de nieuwe eN1-klasse.

De basis van de IONIQ 5 N eN1 Cup is identiek aan die van de IONIQ 5 N. Op de vooras levert de elektromotor 226 pk (166 kW) en op de achteras 383 pk (282 kW), samen goed voor 650 pk. De batterijcapaciteit van de IONIQ 5 N eN1 Cup bedraagt 84 kWh en achter het stuur kun je schakelmomenten en motorgeluiden simuleren voor extra adrenaline.

De Hyundai IONIQ 5 N eN1 Cup is uitsluitend voor gebruik op het circuit.

Enorm dikke bodykit

Uiterlijk valt de IONIQ 5 N eN1 Cup op door zijn aerodynamisch geoptimaliseerde bodykit, met onder meer lage en brede spatborden en een enorme achtervleugel om de neerwaartse druk op de wielen te vergroten. Verscheidene ‘overbodige’ componenten zijn verwijderd voor een zo laag mogelijk gewicht. De elektrische sportauto weegt nog slechts 1.970 kg, ruim 200 kg minder dan de reguliere IONIQ 5 N.

Elektrische auto’s hebben doorgaans vrij smalle maar hoge wielen. Bij de IONIQ 5 N eN1 Cup is het andersom. In de breedte meten ze maar liefst 11 inch. De diameter daarentegen is slechts 18 inch. Bovendien staat de elektrische Hyundai op slicks, profielloos racerubber speciaal voor op het circuit.

Veel aandacht is besteed aan de veiligheid in de IONIQ 5 N eN1 Cup. Zo is de auto uitgerust met een aangepaste rolkooi, speciale racekuipstoelen en extra stevige veiligheidsgordels. Ook is de IONIQ 5 N eN1 Cup voorzien van brandblussers speciaal voor EV-branden en is de oplaadpoort naar een andere plek verhuisd.

De basis van de Hyundai IONIQ 5 N eN1 Cup is identiek aan die van de IONIQ 5 N.

Hyundai N Festival

Het komende raceseizoen dient als proefperiode waarin de IONIQ 5 N eN1 Cup tijdens het Hyundai N Festival in Zuid-Korea uitgebreid zal worden getest en waarbij raceteams, coureurs en marshals de kans krijgen om de EV-racecompetitie te leren kennen en te ontwikkelen.

Het Hyundai N Festival gaat op 27 april van start met de openingsronde op het circuit van Inje Speedium in Zuid-Korea. De openingsronde geldt als officiële training, gevolgd door 10 races later in het seizoen. Gestreden wordt traditionele sprintraces en knock-outraces.


Meer over de IONIQ 5 N

Lees ook

Meer berichten

Hyundai verhalen

Uitgelichte berichten

Meer verhalen