iMOTION

Het digitale magazine van Hyundai
iMOTION
Het digitale magazine
van Hyundai

De IONIQ 5 N, een droom die uitkomt

In 2017 verraste Hyundai vriend en vijand met de i30 N, het allereerste high performance model van het merk dat zich direct moeiteloos kon meten met traditionele hot hatches als de Mégane RS, Golf GTI, 308 GTI en Cupra. Een knap staaltje werk van de nog kersverse sportdivisie N van Hyundai die vervolgens onverstoorbaar doorging met het bouwen van snelle modellen. Na de i20 N en de KONA N vonden de ingenieurs van Hyundai N, kortweg N-gineers, het tijd voor iets heel nieuws: een 100% elektrische sportauto.

Tot dat moment telde de Hyundai N-familie uitsluitend sportauto’s met een traditionele verbrandingsmotor. Om vanaf een leeg vel papier een 100% elektrische sportauto te bouwen was méér dan alleen inspiratie nodig. Dit project vroeg om een ongekend niveau van internationale samenwerking en daarom werden Hyundai-ingenieurs, -designers en -experts van over de hele wereld samengebracht voor één gemeenschappelijk doel: het bouwen van een unieke sportauto, de IONIQ 5 N. Bekijk hieronder de video.

De reis

Het verhaal van de IONIQ 5 N gaat niet alleen over het eindresultaat, maar vooral ook over de reis die moest worden afgelegd om daar te komen. Wat is er nodig om een elektrische high-performance auto te ontwikkelen die zowel op de weg als op het circuit uitblinkt? Het antwoord ligt in een nauwgezette mix van precision engineering, geavanceerde technologie en toewijding aan prestaties. De ontwikkeling was gericht op het optimaliseren van belangrijke elementen zoals aerodynamica, ophanging en vermogensafgifte om een naadloze overgang tussen dagelijks rijden en high-performance circuitscenario’s te garanderen. Elke stap in deze reis was cruciaal omdat elke auto – dus ook de IONIQ 5 N – een uniek karakter bezit, gevormd door de toewijding en expertise die in de creatie ervan is gestoken.

Van meet af aan was duidelijk dat de IONIQ 5 N écht tot het Hyundai N-gamma moest gaan behoren. Om dit te realiseren moesten de Hyundai N-ingenieurs, of simpelweg N-gineers, de drie kernpijlers van ‘N’ integreren in het proces: Corner Rascal, Everyday Sportscar en Racetrack Capability.

De Corner Rascal-filosofie vertaalt zich in een zeer wendbare auto met een nauwkeurig reactievermogen, vooral in bochten. Het Everyday Sportscar-aspect combineert het gemak van dagelijks gebruik met opwindende rijervaringen. De laatste pijler, Racetrack Capability, richt zich op het vermogen van N-modellen om aan de strenge eisen van een circuit te voldoen. Het resultaat: een revolutionaire elektrische auto doordrenkt met het DNA van Hyundai N.

De Hyundai IONIQ 5 N.

Corner Rascal

Om van de IONIQ 5 N een echte Corner Rascal te maken, moest Hyundai N het hoge gewicht en de omvang waar elektrische auto’s om bekendstaan, zien te compenseren. Hoe? Door de stijfheid met speciale hardware- en softwareoplossingen te vergroten om zo de noodzakelijke dynamiek te herstellen en de auto weer wendbaar te laten aanvoelen. Het bereiken van een grotere stijfheid vormde een enorme uitdaging, maar uiteindelijk lukte het de N-gineers dit te verwezenlijken.

Voor meer stijfheid werd allereerst de structuur van de ‘gewone’ IONIQ 5 verbeterd. De N-gineers bereikten dit door 42 extra laspunten en 2,1 meter extra lijm aan te brengen en de stuurkolom te versterken. Deze structurele verbeteringen onderscheiden de IONIQ 5 N van de ‘gewone’ IONIQ 5, aangezien ze doorgaans niet voorkomen in krachtige varianten van andere elektrische auto’s in dit segment.

Al deze aanpassingen leveren tastbare voordelen op voor de bestuurder. Door de IONIQ 5 N stijver te ontwerpen, krijgen de rijeigenschappen een positieve impuls. De verbeterde structuur en verstevigingen zorgen voor een verdere afname van de torsiekrachten en doorbuigingen van de carrosserie, waardoor een betere balans ontstaat tijdens het accelereren, remmen en bij het nemen van bochten op hoge snelheid. Bestuurders kunnen het potentieel met meer precisie en voorspelbaarheid maximaliseren terwijl ze scherp door bochten manoeuvreren.

De Hyundai IONIQ 5 N.

Rijeigenschappen

De grootste uitdaging tijdens de ontwikkeling van de IONIQ 5 N was het vernieuwen van de besturingssystemen om de rijeigenschappen te verbeteren en dan vooral door ze af te stemmen op vierwielaandrijving. De systemen, waaronder het Electronic Limited Slip Differential (e-LSD) en de Electronic Stability Control (ESC), communiceren met elkaar om de bochtencapaciteiten en de koppelvectoring van de auto mogelijk te maken. Zo zorgt ESC Normal bijvoorbeeld voor nog meer raceplezier en biedt ESC Sport de bestuurder nog meer wendbaarheid.

De IONIQ 5 N introduceert ook een nieuw ophangingssysteem voor een nog betere feedback van het wegdek. De vernieuwde elektronisch gestuurde ophanging (ECS) past de dempingskracht op slimme wijze aan de rijomstandigheden aan. Tijdens het rijden op de snelweg biedt ECS een zachter afgestelde ophanging voor maximaal comfort. De ophanging wordt echter stijver tijdens zwaardere rijomstandigheden.

Om de uitdagingen van het hoge gewicht van de IONIQ 5 N verder het hoofd te bieden, pasten de N-gineers Integrated Drive Axles (IDA), Rack-Mounted Motor-Driven Power Steering (N R-MDPS) en speciaal ontwikkelde banden toe. Die zorgen samen voor optimale prestaties in bochten, voorkomen overmatig onderstuur en realiseren een neutraal rijgedrag.

Met meer stijfheid dankzij een verstevigde constructie, een nieuwe ophanging en slimme systemen die superieure rijeigenschappen bieden, zijn de N-gineers erin geslaagd om van de IONIQ 5 N een echte Corner Rascal te maken.

De Hyundai IONIQ 5 N.

Everyday Sportscar

De IONIQ 5 N staat niet alleen symbool voor ultiem high-performance rijden, de sportauto belichaamt ook de Hyundai N-pijler Everyday Sportscar. Hiervoor moesten de knappe koppen van Hyundai N ervoor zorgen, naast de technologieën die de prestaties verbeteren, dat de IONIQ 5 N ook praktische features biedt.

Eén aspect van het bereiken van een perfect evenwicht tussen sportiviteit en functionaliteit betreft het volledig elektrische bereik van de IONIQ 5 N. De sportauto heeft een actieradius tot wel 448 kilometer (volgens WLTP); een hele geruststelling voor berijders van een elektrische auto die worstelen met range anxiety, ofwel de angst dat de batterij leeg raakt tijdens het rijden nog voordat de bestemming of het laadstation is bereikt.

Omdat de IONIQ 5 N is gebouwd op het Electric-Global Modular Platform (E-GMP), dezelfde architectuur die wordt gebruikt voor de IONIQ 5 en IONIQ 6, konden de N-gineers hun elektrische sportauto vergelijkbare slimme oplaadmogelijkheden meegeven. N Battery Preconditioning stelt de temperatuur van de batterij van tevoren in op de meest energiezuinige temperatuur, waardoor de IONIQ 5 N in slechts 18 minuten van 10 tot 80% is op te laden. Dat betekent dus minder tijd bij het laadstation en meer tijd om te genieten van de openbare weg of het circuit.

De Hyundai IONIQ 5 N.

Racetrack Capability

Om aan de eisen van Racetrack Capability te kunnen voldoen, moesten de N-gineers ‘ergens’ nog meer snelheid en kracht vandaan toveren. Allereerst werd de 84 kWh-batterij uit de ‘gewone’ IONIQ 5 minutieus afgesteld. Daardoor draaien de elektromotoren tot maar liefst 21.000 toeren per minuut. Bovendien pasten de N-gineers een tweetrapsomvormer toe met verhoogde energie-efficiëntie voor een krachtigere vermogensopbrengst. Hiermee levert de IONIQ 5 N een duizelingwekkende 650 pk met ingeschakelde N Grin Boost, waardoor de auto in slechts 3,4 seconden van 0 naar 100 km/u sprint en een topsnelheid van 260 km/u bereikt. Met het hoogste vermogen van alle op het E-GMP-platform gebouwde modellen en de hoogste topsnelheid binnen het huidige Hyundai-gamma, presenteert de IONIQ 5 N zich als een indrukwekkende verschijning op zowel de weg als het circuit.

Om het hoge gewicht en de krachten die daardoor vrijkomen te kunnen beteugelen, rustten de N-gineers de IONIQ 5 N uit met Hyundai’s krachtigste remsysteem ooit. Het N-tuned remsysteem biedt een grotere warmtecapaciteit, grotere schijven, lichtgewicht materialen en een geoptimaliseerde luchtstroom voor de koeling. Ook ontwierpen de N-gineers N Brake Regen, een N-specifiek remregeneratiesysteem speciaal voor de IONIQ 5 N. Het biedt een maximale vertragingskracht van 0,6 G – een toonaangevende waarde in de branche – alleen al door regeneratief remmen.

De Hyundai IONIQ 5 N.

Efficiënt warmtebeheer

High-performance racen vereist niet alleen kracht, maar ook veerkracht. Daarom werd een geavanceerd thermisch managementsysteem voor de batterij ontwikkeld. Het verbeterde systeem voor een efficiënt warmtebeheer, met onder meer aangepaste koelsystemen voor de elektromotor en de batterij, maximaliseert de weerstand van IONIQ 5 N tegen prestatievermindering vóór en tijdens intensief circuitrijden. De sportauto beschikt over twee speciale N Race-modi. In ‘Sprint’ kan de bestuurder zelf kiezen of het volledige vermogen van de auto wordt aangesproken. ‘Endurance’ is een instelling die de range van de IONIQ 5 N op het circuit maximaliseert.

Met dit geavanceerde systeem zet de IONIQ 5 N een nieuwe maatstaf voor warmtebeheer onder veeleisende circuitomstandigheden. In vergelijking met zijn concurrenten biedt de IONIQ 5 N een hogere weerstand tegen door warmte veroorzaakte vermogensdegradatie. De N-gineers ontwikkelden N Battery Preconditioning om de meest energiezuinige temperatuur voor de batterij te kunnen garanderen.

Het resultaat is een technisch wonder, een krachtige elektrische sportauto vóór autoliefhebbers, ontworpen dóór autoliefhebbers. Met een aandrijflijn die brult van opwinding, fenomenale remmen en een geavanceerd batterijwarmtebeheersysteem voor alle rijomstandigheden levert de IONIQ 5 N prestaties die de grenzen van sportief elektrisch rijden verder verleggen.


Meer over de IONIQ 5 N

Lees ook

Meer berichten

Hyundai verhalen

Uitgelichte berichten

Meer verhalen