iMOTION

Het digitale magazine van Hyundai
iMOTION
Het digitale magazine
van Hyundai

Zelfrijdende Hyundai NEXO legt 190 km af

We hadden al de zelfrijdende Hyundai Autonomous IONIQ Concept en nu is er ook zelfrijdende Hyundai NEXO. Deze waterstofauto baarde opzien door maar liefst 190 kilometer zelfstandig af te leggen. Dat gebeurde in Zuid-Korea tussen de steden Seoul en Pyeongchang.

Het was voor het eerst dat Hyundai een praktijkdemonstratie met level 4-autonoom rijdende auto’s hield waarbij over langere afstanden snelheden werden bereikt van 100 tot 110 km/uur: de maximumsnelheid op de Koreaanse snelwegen. Normaal wordt autonoom rijden vooral gedemonstreerd met beperkte snelheden en op kleinere, vaak afgesloten trajecten van wegen.

Level 4-technologie

In totaal namen vijf auto’s deel aan de praktijkdemonstratie. Drie voertuigen waren gebaseerd op de Hyundai NEXO, de waterstofauto die in maart in Korea in de verkoop gaat en in de zomer van 2018 ook in Nederland beschikbaar is. De twee andere auto’s waren Genesis G80’s, eveneens uitgerust met level 4-technologie. Alle voertuigen waren voorzien van 5G-netwerktechnologie voor de beste connectiviteit onderweg.

De praktijkdemonstratie ging van start in Seoul. Bestuurders activeerden de autonome rijmodus door de knoppen ‘CRUISE’ en ‘SET’ op het stuurwiel ingedrukt te houden. Direct daarna begon de 190 kilometer lange reis naar Pyeongchang. Het wisselen van rijstroken, het uitvoeren van inhaalacties en zelfs het rijden door tolpoortjes: alles verliep probleemloos. De prototypes gingen op in de natuurlijke flow van het verkeer.

LIDARs en sensoren

Hoewel het uiterlijk van de gebruikte prototypes sterk lijkt op dat van de productiemodellen waarop ze zijn gebaseerd, zijn er toch enkele verschillen. Zo zijn alle auto’s voorzien van diverse camera’s, LIDARs (lasertechnologie) en sensoren om autonoom rijden mogelijk te maken.

Momenteel is Level 2 (hands-off) autonoom rijden gemeengoed. In dit geval wordt acceleratie, sturen en remmen door de auto gedaan. Level 3 (eyes-off) gaat weer een stap verder. Op dit niveau kan de bestuurder in bekende en niet-complexe omgevingen (op de snelweg) de aandacht veilig van zijn rijtaken naar iets anders verleggen. Wanneer nodig moet hij de controle van het voertuig overpakken.

Ultieme zelfrijdende auto

Bij Level 4 is geen menselijke interactie nodig tijdens het autorijden (behalve bij zeer slecht weer) en Level 5 is de ultieme zelfrijdende auto. De enige input die op dit niveau nodig is, is het ingeven van de bestemming en het starten van het systeem. De software doet verder alles en neemt alle beslissingen.

Toekomst Hyundai

Benieuwd wat Hyundai in de toekomst nog meer in petto heeft? Houd dan deze website goed in de gaten! Of meld je aan voor de gratis digitale nieuwsbrief van Hyundai.

Nieuwsbrief aanvragen

Lees ook

Meer berichten

Hyundai verhalen

Uitgelichte berichten

Meer verhalen