Hyundai levert maar liefst duizend waterstoftrucks aan Zwitserland. Hyundai werkt hiervoor samen met het Zwitserse waterstofbedrijf H2 Energy dat een complete waterstoftankstation-infrastructuur – een leuke voor scrabble – op poten zal zetten in de nabije toekomst. H2 Energy levert daarbij waterstof uit hernieuwbare bronnen.
Hyundai is in tegenstelling tot andere autofabrikanten al een grote speler op het gebied van waterstoftechnologie. Kijk maar naar onze nieuwe NEXO en zijn voorganger, de ix35 FCEV. Hyundai maakt nu de volgende stap: waterstoftrucks. Zwitserland krijgt de primeur. Maar andere landen volgen!
Gebaseerd op de Hyundai Xcient
De waterstoftruck van Hyundai is gebaseerd op de Hyundai Xcient, maar op diverse fronten aangepast. Hoog tijd voor een gesprek met Mark Freymüller, Head of Commercial Vehicle New Business Projects bij Hyundai Motor Company, die over dit bijzondere project gaat.
‘Waterstoftechnologie is de perfecte keuze voor trucks’, stelt Freymüller. ‘Vandaar dat Hyundai vol inzet op waterstoftrucks. We starten met het leveren van duizend Heavy Duty Fuel Cell trucks in Zwitserland. De levering start in 2019 en eind 2023 moeten alle duizend exemplaren geleverd zijn.’
Indrukwekkend koppel van 3.400 Nm
Er zal keuze zijn uit een 4x2-trekker of een 6x2-configuratie. De elektromotor van de waterstoftruck is goed voor 350 kW (470 pk) en een indrukwekkend koppel van maar liefst 3.400 Nm. Twee parallel gemonteerde brandstofcellen en acht waterstofreservoirs zorgen voor een actieradius van ongeveer 400 kilometer. Het tanken duurt niet langer dan 15 minuten. Er kan in totaal 32,86 kilogram aan waterstof in de acht tanks. Tanken gebeurt met 350 bar. ‘Grotere afstanden zijn dus snel en schoon te overbruggen’, zegt Freymüller enthousiast.
Geen loodzware accu’s nodig
Hyundai stapelt de waterstoftanks achter de cabine van de waterstoftruck op. ‘Op deze manier gaat er geen laadruimte verloren. Een groot voordeel is dat er bij een waterstoftruck geen loodzware accu’s nodig zijn. Ook dat heeft een positieve invloed op het laadvermogen. Ten opzichte van een EV-truck is het laadvermogen van een waterstoftruck veel hoger’, zegt Freymüller. ‘Bijzonder is dat klanten de trucks niet kopen maar naar gebruik betalen, een zogeheten pay-for-use-model. Op deze manier nemen we de last weg bij de klant. Je betaalt voor het gebruik, inclusief kosten per kilometer.’
Onderzoeken marktkansen
Er zijn volgens Freymüller plannen om de waterstoftrucks ook buiten Zwitserland te leveren, maar de uitrol van deze innovatieve trucks is complex vanwege verschillende belastingklimaten in alle landen. ‘We moeten per land de marktkansen onderzoeken. Dat kost tijd. Nederland is net als Zwitserland, Noorwegen en Duitsland proactief op het gebied van waterstoftechnologie. We moeten uitzoeken wat de marktkansen van onze waterstoftrucks zijn. Alles moet kloppen, in het bijzonder de tankinfrastructuur.’
Groenste merk ter wereld
Hyundai wil uitgroeien tot het groenste en meest klantvriendelijke merk ter wereld. Om dat te bereiken lanceert Hyundai tussen 2018 en 2021 maar liefst 14 verschillende groene modellen en investeert het fors in R&D. Er komen hybrides, plug-in hybrides, volledig elektrische auto's en waterstofauto's. Bovendien krijgt elke nieuw model een groene aandrijflijn: hybride, plug-in of volledig elektrisch. Benieuwd wat Hyundai nog meer te bieden heeft?
Alles over Hyundai