De titel Auto van het Jaar is natuurlijk mooi, maar schept ook hoge verwachtingen. Kun je die waarmaken als je het moet opnemen tegen de gloednieuwe KONA Electric, een verrassende nieuwkomer in de klasse van de volledig elektrische compacte SUV’s? Het automagazine Autovisie nam de proef op de som en hield een Dubbeltest tussen de KONA Electric en de Jeep Avenger, de regerend Auto van het Jaar 2023. Spoileralert: de KONA Electric wint, en niet zo’n klein beetje ook. Hoe hij dat doet? Lees snel verder onder de foto.
Laden kan de Jeep Avenger tot maximaal 100 kW en het rijbereik is vastgesteld op 395 kilometer. […] Batterijverwarming ontbreekt om tijdens de naderende wintermaanden ook optimaal te kunnen snelladen.
De KONA Electric levert een royale accu met een bruto capaciteit van 65,4 kWh en een motorvermogen van 218 pk, waarmee een range van 514 kilometer haalbaar moet zijn.
De KONA Electric is 27 centimeter langer, 5 centimeter breder, 5 centimeter hoger en de wielbasis is 10 centimeter groter in vergelijking met de Jeep. De KONA Electric is op alle fronten een forsere auto.
De KONA Electric oogt serieuzer en emotielozer, maar opvallen doet hij wel. Door zijn robotachtige neus bijvoorbeeld. […] Door de ledstrips aan de voor- en achterkant, de scherpe vouwen en een fraai wieldesign is het zeker geen saaie auto.
Het materiaalgebruik in de Jeep is van lager niveau dan in de KONA Electric en ook liggen de panelen minder strak tegen elkaar aan. Opvallend is het nepleer van het stuur, dat aan de achterkant lubbert. Niet best voor de kwaliteitsbeleving.
De grotere buitenmaten van de KONA Electric vertalen zich een ruimer inzittendencompartiment. Schouders en hoofd hebben centimeters meer speling voordat ze iets raken, terwijl de stoelen niet alleen hoger boven het asfalt, maar ook hoger in de auto staan.
Value cannot be null.
Parameter name: mediaItem
Op de achterbank sprokkelt de KONA Electric de meeste punten bij elkaar met 7 centimeter meer beenruimte en 10 centimeter meer plek voor de schouders. De binnenruimte is vergelijkbaar, maar de bank van de Hyundai is aanzienlijk groter.
Kijken we naar praktische zaken dan is het volumevoordeel in de kofferbak nog groter dan de cijfers doen vermoeden. De Hyundai heeft een forse, vierkante laadbak met veel ruimte onder de vloer. De Jeep is vooral in de lengte en diepte beperkter achter de vijfde deur.
In de Jeep ontbreekt een routehulp om op langere reizen de benodigde laadstops voor te rekenen. […] De Hyundai geeft wel aan wanneer en hoe lang je moet stoppen op een langere trip om op de bestemming te komen.
Het centrale scherm in de KONA Electric reageert sneller, rekent rapper en is ook groter dan dat van de Jeep. […] Het infotainmentpaneel in de KONA Electric is in zijn totaliteit uitgebreider en beter dan het exemplaar in de Jeep.
Fijn aan de bediening van de KONA Electric zijn de regeneratieflippers aan het stuur om het motorremvermogen aan te passen aan de eigen voorkeur of verkeersituatie. […] De Avenger biedt beperkte mogelijkheden om de mate van recuperatie te beïnvloeden.
Op de ecorun haalde de Jeep 14,9 kWh op 100 kilometer en daarmee komt hij 342 kilometer ver. Meer dan schappelijk, maar weet wel dat de KONA Electric bijna 80 kilometer meer actieradius biedt voor nagenoeg hetzelfde geld.
De KONA Electric biedt veel meer voor hetzelfde geld: hij is veel ruimer, praktischer, heeft een grotere actieradius, meer kracht, meer laadcomfort, beter hulpsystemen en een fijner multimediasysteem.
Value cannot be null.
Parameter name: mediaItem
Aantrekkelijk geprijsd
Bij een aantrekkelijke auto hoort natuurlijk een aantrekkelijke prijs. In het geval van de KONA Electric is dat € 39.995. Met deze vanafprijs komt de KONA Electric in aanmerking voor de overheidssubsidie SEPP van € 2.950. Dat betekent dat deze elektrische nieuwkomer verkrijgbaar is voor een nóg scherper bedrag. Ben je zakelijk rijder? Dan profiteer je van zeer aantrekkelijke leasetarieven.