iMOTION

Het digitale magazine van Hyundai
iMOTION
Het digitale magazine
van Hyundai

Betrapt! Gecamoufleerde Hyundai i30 N gaat los in de sneeuw

Hyundai’s N-sportafdeling draait overuren. In de tweede helft van dit jaar verschijnt het allereerste model met het N-sportlabel, de Hyundai i30 N. Om de auto klaar te stomen voor zijn publieksdebuut ondergaat hij een intensief testprogramma in de Zweedse sneeuw, zo’n 50 kilometer ten zuiden van de poolcirkel. En dat levert spectaculaire beelden op. Watch!

Pak sneeuw van 50 cm
Het Zweedse plaatsje Arjeplog staat bekend als de testhoofdstad van de wereld voor autofabrikanten die hun nieuwe modellen en prototypes willen blootstellen aan extreme omstandigheden. De hele winter ligt er een pak sneeuw van zo’n 50 cm en de temperatuur schommelt meestal rond de -15 graden; ideale omstandigheden om de Hyundai i30 N onder de meest extreem winterse omstandigheden te kunnen testen.

2.0-turbomotor
De N-versie is, na de vijfdeurs hatchback en de stationwagon, de derde variant van de nieuwe i30-familie. Deze snelle hatchback met een 2.0-turbomotor is de allereerste Hyundai die het N-sportlabel zal gaan dragen. Van de Hyundai i30 N komt behalve een versie met naar verluidt ruim 240 pk ook een Performance-variant met nog meer vermogen.

2,0 liter turbomotor
De Hyundai i30 N is niet een doodgewone hatchback waarin een turbomotor is gehangen. De Hyundai i30 N is gebaseerd op de gewone Hyundai i30, maar onderhuids zullen de twee enorm verschillen. Voor de aandrijving zorgt een geheel nieuw ontwikkelde 2,0 liter turbomotor. Bovendien heeft de sportversie een andere versnellingsbak, andere ophanging, ander remsysteem en andere dempers.

Allereerste Hyundai met N-label
De sportversie van de nieuwe Hyundai i30 is de allereerste Hyundai die het N-label zal gaan dragen. Vorig jaar nam Hyundai met een prototype van de Hyundai i30 deel aan de 24 uur van de Nürburgring, gewoon om te kijken hoe het ervoor stond met de auto. Deze Hyundai i30 2.0 Turbo, zoals de nog in ontwikkelingsfase verkerende bolide werd genoemd, eindigde na 24 uur en 2.309 kilometer keurig vooraan in zijn klasse. Bovendien noteerde de conceptauto de snelste rondetijd op de Nürburgring.

Meer berichten

Hyundai verhalen

Uitgelichte berichten

Meer verhalen