iMOTION

Het digitale magazine van Hyundai
iMOTION
Het digitale magazine
van Hyundai

Hyundai en Healthy Seas vieren vijf jaar samenwerking voor schonere oceanen

Hyundai en de internationale natuurorganisatie Healthy Seas werken inmiddels vijf jaar samen aan het beschermen van onze oceanen. En dat werpt zichtbaar vruchten af: in totaal is al 320 ton aan afval uit zeeën en kustgebieden gehaald, variërend van achtergelaten visnetten tot allerlei soorten plastic.

Een deel van de teruggewonnen visnetten krijgt een tweede leven. Ze worden verwerkt tot ECONYL-garen, dat Hyundai gebruikt voor de productie van vloermatten in diverse modellen: de IONIQ 5, IONIQ 6, IONIQ 9, INSTER, SANTA FE en NEXO. Zo dragen berijders van deze modellen direct bij aan een circulaire economie.

Duizenden kinderen en jongeren deden wereldwijd mee aan educatieve programma’s die hen spelenderwijs leren over natuurbehoud, technologie en de kracht van samenwerking.

Progress for Humanity

Maar de samenwerking gaat verder dan opruimacties. Duizenden kinderen en jongeren deden wereldwijd mee aan educatieve programma’s die hen spelenderwijs leren over natuurbehoud, technologie en de kracht van samenwerking.

De missie sluit naadloos aan op Hyundai’s visie Progress for Humanity en de Creating Shared Value-strategie (CSV). Dit vormt de basis van de bedrijfsvoering van Hyundai en hierin staat de pijlers Earth, Hope en Mobility centraal. In de samenwerking met Healthy Seas draait het vooral om de eerste twee pijlers: een gezonde planeet én kansen voor nieuwe generaties.

‘We zijn trots op wat we de afgelopen vijf jaar samen met Healthy Seas hebben bereikt’, aldus Dongchul Hwang, Vice President Future Business & Sustainability Group, Hyundai Motor Company. ‘We herstellen niet alleen ecosystemen, maar inspireren ook wereldwijd gemeenschappen om te bouwen aan een duurzamere toekomst.’

Gevaar voor zeedieren

Healthy Seas haalt achtergelaten visnetten en ander afval uit zee, kustgebieden en zelfs van grote dieptes. Deze zogenoemde spooknetten blijven anders jarenlang ronddrijven en vormen een groot gevaar voor zeedieren en het ecosysteem.

Sinds 2021 is de samenwerking steeds verder uitgebreid. Niet alleen het aantal opruimacties groeit, ook de impact ervan. Zo werden complete verlaten viskwekerijen onder water verwijderd tijdens de zogeheten ‘Ghost Farms’-operaties die Hyundai exclusief ondersteunt. Deze installaties vormen een risico doordat ze plastic en ander afval loslaten in kwetsbare gebieden.

De teller staat inmiddels op:

  • 320 ton afval opgeruimd
  • Acties in 10 landen
  • Europese Hyundai-modellen voorzien van gerecycled ECONYL-materiaal
Educatie is een belangrijk onderdeel van de samenwerking tussen Hyundai en Healthy Seas.

Omgebouwd tot roboticalab

Educatie is een belangrijk onderdeel van de samenwerking. In workshops, interactieve programma’s en zelfs VR-belevingen leerden 4.861 deelnemers hoe zij zelf kunnen bijdragen aan schonere oceanen. Een bijzondere toevoeging is het project met de Technische Universiteit München (TUM). Hiervoor werd een Hyundai STARIA omgebouwd tot mobiel roboticalab: de ‘SVan’. Leerlingen en docenten maken zo kennis met innovatieve robotica die kan helpen bij oceaanbescherming; een mooie combinatie van technologie, natuur en creativiteit.

De samenwerking ontwikkelt zich elk jaar verder. Een paar hoogtepunten:

  • 2021: Start in zeven Europese landen en eerste grote schoonmaak van een verlaten viskwekerij op Ithaca (Griekenland).
  • 2022: Terugkeer naar Ithaca voor een grootschalige vervolgactie; start in Korea; eerste educatie-evenementen in samenwerking met Tate in het VK.
  • 2023: Uitbreiding naar de VS; eerste schoonmaak van UNESCO Werelderfgoed Lake Ohrid.
  • 2024: Opschoning van drie verlaten visfarms in Griekenland; lancering van universitair onderwijs over ‘ghost farms’.
  • 2025: De samenwerking werd uitgelicht tijdens de Ocean Conference en erkend in een virtuele sessie van de VN Ocean Conference.

Toekomst van onze zeeën

‘In deze vijf jaar is onze samenwerking met Hyundai uitgegroeid tot een perfect voorbeeld van goed beheer van onze oceanen, waarin grootschalige opruimacties, circulaire innovaties, samenwerking met vissersgemeenschappen en educatie voor toekomstige generaties samenkomen’, zegt Veronika Mikos, Director Healthy Seas. ‘Deze samenwerking laat zien wat er mogelijk is wanneer industrie en milieuorganisaties de handen ineenslaan: concrete resultaten voor vandaag en betekenisvolle verandering voor de toekomst van onze zeeën.’

Hyundai blijft zich richten op oplossingen die de wereld écht vooruit helpen. De samenwerking met Healthy Seas laat zien hoe technologie, mens en natuur samen kunnen komen. Door inzet op oceaanherstel, circulaire materialen en inspirerende educatieprogramma’s draagt Hyundai bij aan een schonere planeet en sterkere gemeenschappen, vandaag én morgen.

Samen voor een betere wereld

Lees ook

Meer berichten

Hyundai verhalen

Uitgelichte berichten

Meer verhalen