Hyundai gelooft heilig in de realisatie van een emissieloze waterstofmaatschappij en doet er alles aan om de transitie naar een schone, mondiale samenleving snel vorm te geven. Onder meer met de serieproductie van zijn SUV met een brandstofcel, de Hyundai NEXO. Op de H2 Mobility + Energy Show 2020 in Korea liet Hyundai zien hoe het zijn waterstof- en mobiliteitsplannen verder wil verwezenlijken.
Hyundai is een groot voorstander van waterstof als energiedrager voor auto’s én vrachtwagens met een brandstofcel. Behalve de NEXO toonde Hyundai op de H2 Mobility + Energy Show 2020 daarom ook zijn gloednieuwe ecovriendelijke vrachtwagen-concept, de HDC-6 NEPTUNE Concept.
Waterstof-elektrisch aangedreven truck
Hyundai’s studiemodel van een waterstof-elektrisch aangedreven truck debuteerde afgelopen oktober op de North American Commercial Vehicle Show in Atlanta. De HDC-6 NEPTUNE is uitgerust met een brandstofcel. Dat betekent dat de truck volledig elektrisch rijdt.
Voor het exterieur liet de ontwerpafdeling van Hyundai zich inspireren door de gestroomlijnde treinstellen uit de jaren dertig met hun Art Deco-stijl. Net als die treinontwerpers zochten de Hyundai-designers naar nieuwe manieren om functionaliteit te combineren met een fraaie vormgeving.
De HDC-6 NEPTUNE is een doorontwikkelde versie van de waterstof-elektrisch aangedreven vrachtwagen Hyundai H2 Xcient. De komende vijf jaar levert Hyundai 1.600 van deze trucks met brandstofcel aan Zwitserland.
Personenvervoer door de lucht
Op de H2 Mobility + Energy Show 2020 gaf Hyundai ook een inkijkje in zijn ideeën voor een mobiliteitsecosysteem waarbij de focus ligt op Urban Air Mobility (UAM), ofwel toekomstig personenvervoer door de lucht, en autonome rijtechnologie.
In dat mobiliteitsecosysteem speelt waterstoftechnologie een belangrijke rol. Hyundai ziet een grote toekomst weggelegd voor waterstof-elektrische aandrijflijnen in zwaar transport, zoals trucks en schepen, maar ook in het dagelijks leven. Denk bijvoorbeeld aan het verwarmen van huizen.
Het aardgasnet is namelijk met relatief beperkte aanpassingen te gebruiken voor de aanvoer van waterstofgas. Zo worden in verscheidene wijken in Nederland cv-ketels geplaatst die op waterstof draaien. Samen met de bestaande ketels zullen die het gebouw verwarmen.
Zo blijf je op de hoogte
Het gaat snel met de technologische ontwikkelingen bij Hyundai. Wil je alles op de voet blijven volgen, meld je dan nu aan voor de gratis digitale nieuwsbrief van Hyundai.