iMOTION

Het digitale magazine van Hyundai
iMOTION
Het digitale magazine
van Hyundai

Hoe de IONIQ 5 N voor blije gezichten zorgt in de eindeloze duisternis

Zorgt autorijden voor plezier? Doorgaans wel. Maar is dat ook het geval bij temperaturen ver onder nul, een gure wind en tegen een decor van eindeloze duisternis? Om daar achter te komen deed Hyundai een interessant sociaal experiment. Plaats van handeling: Rjukan in Noorwegen, waar de ijzige winters bijna zes maanden duren en de zon nauwelijks te zien is.

Het plaatsje Rjukan in Noorwegen.

Depth of Joy

Gedurende vier dagen kreeg een select groepje deelnemers uit Rjukan, die worstelen met seizoensgebonden affectieve stoornissen, de kans om IONIQ 5 N uit te proberen. Om uit te vinden of deze spectaculaire 100% elektrische sportauto kan afrekenen met de winterblues, schakelde het onderzoeksteam neurowetenschapper Shani Tal in. Haar missie: het meten van de ‘Depth of Joy’, ook wel ‘DOJO’.

De IONIQ 5 N was de perfecte auto voor het experiment. Hij vertegenwoordigt een totaal nieuwe klasse van uiterst krachtige elektrische auto’s met nieuwe technologieën en unieke racebaancapaciteiten. Met een maximaal vermogen van 650 pk en een koppel van 770 Nm accelereert de IONIQ 5 N in slechts 3,4 seconden van 0 naar 100 km/u en bereikt hij een topsnelheid van 260 km/u. Functies als N Grin Boost, N Drift Optimizer en N Launch Control zorgen voor pure opwinding bij de bestuurder.


Meer over de IONIQ 5 N

De IONIQ 5 N van Hyundai in actie in Noorwegen.

Arousal-Valence model

Het experiment was bedoeld om aan de hand van een reeks biometrische metingen diep in de psyche van de deelnemers te duiken om zo de DOJO vast te stellen. Om de emoties van de deelnemers in kaart te brengen pasten Tal en haar team het Arousal-Valence model toe waarbij gebruikgemaakt wordt van twee dimensies van affectieve reacties: valentie – die bepaalt of de ervaring positief of negatief wordt waargenomen – en opwinding – de intensiteit van de ervaring.

Met behulp van een EEG-kapje (elektro-encefalogram) op het hoofd van de deelnemers en een brain-computer interface (BCI) om de elektrische activiteit in de hersenen weer te geven, concentreerde het team zich op meetgegevens zoals alfa-vermogen en front-alfa-asymmetrie (die de valentie vertegenwoordigt), terwijl een biometrische huidsensor de elektrodermale activiteit (EDA) en hartslagvariabiliteit HRV (rekening houdend met opwinding) registreerde.

Enkele deelnemers aan het experiment van Hyundai.

Winterblues

Het wetenschappelijke experiment werd methodisch uitgevoerd, te beginnen met de rekrutering van twintig deelnemers die vatbaar zijn voor de winterblues, en omvatte drie cruciale fasen: nulmetingen vóór de testritten, metingen tijdens de testritten en beoordelingen na de testritten over de langetermijneffecten – elk onderbroken door vragenlijsten en gedetailleerde biometrische gegevens.

De verwachting bij het team was dat de DOJO tijdens de testritten zou toenemen, gevolgd door een aanhoudende stijging na het experiment. Na een uitgebreide analyse van zowel fysiologische als zelfgerapporteerde gegevens kwamen uit het experiment overtuigende bevindingen naar voren die verband houden met het rijden met IONIQ 5 N tegen een winterse achtergrond.

Uit kwantitatieve analyse bleek dat maar liefst 75 procent van de chauffeurs na de testrit een opmerkelijke positieve emotionele reactie ervoer. Gemiddeld vertoonden de deelnemers een opmerkelijke toename van 28 procent DOJO vergeleken met de nulmeting, met een positief reactiebereik tot 67 procent na de rit, wat erop wijst dat IONIQ 5 N positieve emotionele reacties kan oproepen bij een brede groep mensen.

De Hyundai IONIQ 5 N in de sneeuw van Rujkan.

Positieve emoties

Kwalitatieve gegevens bevestigden deze gevoelens: 87,5 procent van de deelnemers gaf aan zich, vergeleken met de nulmeting, positiever te voelen na het rijden met IONIQ 5 N. Van de verschillende biometrische metingen kwam EDA als de meest invloedrijke naar voren, met een gemiddelde verandering van 22 procent bij alle deelnemers. De front-alfa-asymmetrie vertoonde gemiddeld een opmerkelijke stijging van 17 procent, wat wijst op een positievere emotionele verwerking.
HRV-analyse onthulde een afname van de opwinding bij 62,5 procent van de deelnemers, met een gemiddelde afname van 14 procent na het rijden. De gegevens bevestigen dat het rijden met IONIQ 5 N DOJO naar een nieuw niveau tilt.

In dit experiment werd voor het eerst het concept DOJO gemeten: een mijlpaal in het onderzoeken van emotionele reacties op rijervaringen. Het biedt inzicht in de verscheidene emotionele reacties na het rijden met de IONIQ 5 N onder winterse omstandigheden in Noorwegen.

Hoewel bioanalyse met betrekking tot autorijden niet geheel nieuw is, mag de unieke focus van het experiment op winterweer en de impact ervan op deelnemers met symptomen van depressie baanbrekend genoemd worden. Dit maakt het project tot een unieke verkenning van de emotionele dynamiek van gewone mensen die over ijzige wegen en donkere omstandigheden rijden.

Lees ook

Meer berichten

Hyundai verhalen

Uitgelichte berichten

Meer verhalen