Het hele artikel lees je in Auto Review nr. 10.
De BAYON is relatief kort op de markt, dus veel gelegenheid om hem te vergelijken met concurrerende modellen was er nog niet. Auto Review ziet nu zijn kans schoon en zet de compacte SUV van Hyundai af tegen de Opel Crossland en Volkswagen T-Cross. Alvast een tipje van de sluier: De nieuwe Hyundai BAYON laat zich op weinig fouten betrappen. Lees verder onder de foto.
We kennen de Volkswagen T-Cross als een auto die heel handig gebruikmaakt van de beschikbare vierkante centimeters op het platform. Toch biedt de BAYON nog iets meer zijdelingse armslag, met extra breedtecentimeters.
Aan de trekhaak van de Opel Crossland mag je maar 840 kilo hangen. De BAYON is met 1.110 kilo trekgewicht een beter vervoermiddel voor deelnemers aan We zijn er bijna.
Stap je voor de eerste keer achter het stuur van de BAYON , dan vind je meteen de weg. Alle bedieningsorganen zijn intuïtief te vinden. Bij de Opel en de Volkswagen roept het menu van het multimediasysteem vragen op, en elke vraag is er voor de werkelijke koper eentje te veel.
De veiligheidsuitrusting van de BAYON is veel completer dan die van zijn beide concurrenten, met standaard onder meer een actieve rijbaanassistent, een noodremhulp met herkenning van voetgangers en fietsers, sensoren die de snelheidsborden naast de weg lezen en waarschuwen als de bestuurder vermoeid raakt en een grootlichtassistent. Zaken die Opel niet eens aanbiedt of alleen op een duurdere modelvariant. Volkswagen levert de genoemde reddingsmiddelen uitsluitend tegen meerprijs.
Wanneer de bochtsnelheden worden opgevoerd, voel je het voordeel van de relatief stugge onderstelafstemming van de BAYON. De carrosserie helt nauwelijks over, de besturing houdt geen informatie achter en dankzij de vlotte reacties van de motor, is het dikke pret om de limieten van het onderstel af te tasten.
De BAYON is de enige auto in deze test, waarbij je het ESP volledig kunt uitschakelen. Ook dan blijft hij keurig doen wat je hem opdraagt, zonder rare bokkensprongen of plotseling gekwispel van de achterkant. De BAYON is gezegend met een onderstel dat je jezelf onder elke auto toewenst, of het nou een compacte SUV is of wat dan ook.
Hyundai verkoopt de BAYON 1.0 T-GDI 48V met 100 pk vanaf 21.695 euro. De Zuid-Koreanen gunnen de kopers van hun jongste SUV een weldadig leven, en voeren zelfs de basis-BAYON al zeer compleet uit. Tal van veiligheidsvoorzieningen zijn bij de prijs inbegrepen.
De BAYON gaat nog even door met punten bijeenharken. Hij heeft een lage afschrijving, hij is het goedkoopst in de verzekering en wegenbelasting en Hyundai is uiterst vrijgevig met z’n garantievoorwaarden.
48-volt mild hybrid-technologie
Behalve een innovatieve aandrijflijn met 48-volt mild hybrid-technologie biedt de Hyundai BAYON ook de beste veiligheids- en connectiviteitsfuncties in zijn klasse. Uiteraard is hij voorzien van de nieuwste versie van Hyundai Bluelink. Daarmee kun je via een app op jouw smartphone overal waar je maar wilt bepaalde functies van de auto checken.