De hele rijtest van e-Drivers.com lees je hier.
Wat maakt de IONIQ 5 zo razend populair? Zijn het z’n stoere looks? De mogelijkheid om ultrasnel te kunnen laden? Of zijn loungeachtige interieur waarin je heerlijk tot rust komt? e-Drivers.com ging op onderzoek uit (lees verder onder de foto).
De versie waar we mee onderweg zijn, is er één die lekker in z’n equipment zit, de dikste versie zeg maar. Hij haalt z’n energie uit het grootst beschikbare accupakket, een 73 kWh batterij, en pompt zijn 305 pk naar alle vier de wielen. We rijden er, kortom, niet armoedig bij.
De IONIQ 5 heeft best een flink aantal kleurrijke gimmicks en eigenzinnige innovaties. Je kunt bijvoorbeeld de IONIQ 5 uitzuigen met een stofzuiger die zijn energie krijgt van de Hyundai zelf. Gewoon de stekker in het stopcontact drukken dat voor de achterbank is weggewerkt. Je zult er waarschijnlijk niet dagelijks gebruik van maken, maar handig kan zo’n stopcontact wel zijn. Nooit meer dat gestoei met een onwillige haspel …
De ligstand van de voorstoelen heeft al diverse keren applaus ontvangen van mede-inzittenden in onze IONIQ. Je hoeft alleen maar de beweegbare steun onder de voorstoel elektrisch omhoog te klappen.
En hoe simpel kan het zijn, maar toch hartstikke handig; het enorme opberg vak tussen de voorstoelen, dat je ook nog eens over een flinke lengte kunt verschuiven. Nu is het wel zo dat hoe meer opbergruimte je hebt, hoe meer rommel je bewaart.
Nog zo even wat punten waar we echt blij van worden: goede, grote stoelen bijvoorbeeld. Je zit er echt meer dan prima op, ze zijn uitstekend verstelbaar, elektrisch in deze versie van de IONIQ 5. De stoelverwarming weet in standje drie serieus veel temperatuur in de zetels te krijgen. Jammer dat er niet een fysieke knop in het dashboard zit waarmee je de stoelverwarming bedient. Nu moet je diep het digitale menu in.
Hoewel, je kunt het systeem ook gewoon vragen de verwarming op te draaien; de stembediening functioneert prima. Het dashboard als geheel, dan dus voornamelijk de digitale schermen, is vrij druk. Er is veel informatie beschikbaar, maar niet per se in één oogopslag.
De kou heeft er vast ook mee te maken dat we aan de snelladers niet boven de 150 kW uitkomen. Belangrijk is dus dat je de accu op temperatuur brengt, voordat je aan de snellader gaat. Dat doe je door het Ionity of Fastned laadpunt in het navigatiesysteem te selecteren. Dan weet de auto dat je gaat snellader zodat ie de accu voor aankomst automatisch gaat conditioneren.
Maak een proefrit in de IONIQ 5
Benieuwd naar de IONIQ 5? Kom gerust eens langs voor een proefrit. De IONIQ 5 is verkrijgbaar met keuze uit twee batterijpakketten en achterwiel- of vierwielaandrijving. In totaal zijn er vier uitvoeringen: Style, Connect, Connect+ en Lounge. In de standaarduitvoering Style is de IONIQ 5 (met 58 kWh-batterij) al zeer rijk uitgerust.