iMOTION

Het digitale magazine van Hyundai
iMOTION
Het digitale magazine
van Hyundai

Studie: elektrische auto’s zijn écht veel groener dan benzine- en dieselauto’s

Dat elektrische auto’s groen zijn, wisten we natuurlijk al. Maar hoe groen is nu eigenlijk groen? Om daar achter te komen deed de Europese milieuorganisatie Transport & Environment (T&E) uitgebreid onderzoek. Wat blijkt: een nieuwe elektrische auto stoot gedurende zijn leven drie keer minder CO2 uit dan een vergelijkbare benzine- of dieselversie. Dit schrijft De Volkskrant over de studie.

Bij de levenscyclusanalyse weegt T&E elk onderdeel van de energieketen mee, zoals de energie die de productie van de auto kost, de accu, de benzine en diesel. Ook keek T&E waar onderweg energie verloren gaat, zoals bij het transport van elektriciteit van centrale naar laadpunt en in het laadsysteem van de elektrische auto.

Als alle onderdelen worden meegenomen, stoot een elektrische auto in het slechtste geval bijna 100 gram CO2 per kilometer uit. Dit gebeurt wanneer de stroom is opgewekt in een land waar veel kolencentrales staan, zoals Polen.

Auto’s met een verbrandingsmotor doen het nog veel slechter: daar is, als alles wordt meegerekend, de uitstoot gemiddeld ruim 250 gram CO2 per kilometer voor een benzineauto en iets minder voor een diesel. In klimaatopzicht loont het daarom nu al om een elektrische auto te rijden.

Gunstig is dat elke e-auto gedurende zijn levensduur steeds schoner wordt, omdat de energiesector in Europa snel switcht naar CO2-arme opwekking. Deze ontwikkeling heeft ook effect op de productie van de accu, die normaal gesproken vele honderden kilogrammen aan CO2 oplevert.

Een gloednieuwe e-auto heeft een fikse achterstand als hij de showroom uitrijdt, ten opzichte van zijn benzine- en dieselbroeders, zonder energie-intensieve accu. Maar ook hier worden stappen voorwaarts gemaakt, doordat accu’s steeds langer meegaan en de stroomproductie dus CO2-armer wordt.

Gemiddeld wordt het break-evenpunt al bereikt na 23 duizend kilometer als er op hernieuwbare stroom wordt gereden. Als de accu met hernieuwbare bronnen wordt gemaakt, is dit punt al na 13 duizend kilometer bereikt, aldus T&E.

Onderzoeker Auke Hoekstra van de TU Eindhoven denkt dat deze studie echt een steun in de rug is voor e-mobiliteit. ‘Twee jaar geleden kon je met borrelpraat nog een heel eind komen met de stelling dat e-auto’s helemaal niet zo groen zijn. Nu niet meer.’

Lees hier het hele artikel in De Volkskrant.

Is elektrisch rijden iets voor jou?

Een volledig elektrische auto (met een gunstige bijtelling voor zakelijk rijders), een hybride met of zonder stekker of nog een stapje verder: een auto met een brandstofcel (óók met een gunstige bijtelling): welke duurzame mobiele oplossing je ook zoekt, Hyundai heeft ’m. Wat is jouw favoriete elektrische Hyundai?


Kies jouw favoriet

Lees ook

Meer berichten

Hyundai verhalen

Uitgelichte berichten

Meer verhalen