iMOTION

Het digitale magazine van Hyundai
iMOTION
Het digitale magazine
van Hyundai

Eerste Hyundai waterstoftrucks gearriveerd in Europa

Wist je dat Hyundai behalve personenauto’s ook andere voertuigen maakt? Zoals heftrucks, schepen, treinen en bussen, maar ook vrachtwagens. Om precies te zijn: waterstof-elektrisch aangedreven vrachtwagens, dus met een brandstofcel en een elektromotor in plaats van een dieseltank en een conventionele verbrandingsmotor. Nu nog zijn die zware H2 Xcient Fuel Cell-trucks in Europa op een hand te tellen, maar daar gaat snel verandering in komen.

In Zwitserland zijn de eerste zeven exemplaren inmiddels overhandigd aan hun nieuwe eigenaren. Deze H2 Xcient-vrachtwagens gaan onder meer de bevoorrading van grote supermarktketens in het Alpenland voor hun rekening nemen. Dit jaar worden er in totaal vijftig afgeleverd. Over vijf jaar moeten dat er in totaal 1.600 zijn.

Investering van 1,3 miljard dollar

Maar daar blijft het niet bij. De productiecapaciteit van de H2 Xcient-trucks groeit in 2021 naar 2.000 stuks per jaar voor de Europese, Noord-Amerikaanse en Chinese vrachtwagenmarkt. Daarmee is een investering van 1,3 miljard dollar gemoeid, aanvullend op de eerder aangekondigde investering in de ontwikkeling van een waterstofecosysteem.


Lees ook:

Dáárom gelooft Hyundai onvoorwaardelijk in waterstof


 

China wil in 2030 een miljoen waterstofvoertuigen op de weg hebben, aangezien de waterstofenergie in het land een enorme groei doormaakt en dus enorme mogelijkheden biedt. In eerste instantie richt Hyundai zich op de vier belangrijkste waterstofhubs: de stad Jin-Jin-Ji, de Yangtze-rivierdelta en de provincies Guangdong en Sichuan.

Ruim honderd waterstoftankstations

Terug naar Zwitserland: daar is een indrukwekkend waterstofecosysteem opgebouwd om ondernemers met zware waterstoftrucks te ondersteunen. Het land telt inmiddels ruim honderd waterstoftankstations. Daarmee worden niet alleen vrachtwagens bediend, maar ook personenauto’s met brandstofcel zoals de Hyundai NEXO.

De NEXO is een van de weinige in serie geproduceerde waterstof-elektrisch aangedreven auto’s ter wereld. Deze luxe SUV – met slechts 8 procent bijtelling – kan maar liefst 665 kilometer (volgens WLTP) afleggen op een volle tank waterstof. Bovendien is de NEXO geheel emissievrij. Dat betekent dat er tijdens het rijden geen schadelijke stoffen (CO2) vrijkomen.


Ontdek de NEXO

Lees ook

Meer berichten

Hyundai verhalen

Uitgelichte berichten

Meer verhalen