In alle hectiek rond de komst van de Hyundai i30 Wagon zou je bijna vergeten dat Hyundai dit jaar nog veel meer te melden heeft. Ook presenteren wij de Hyundai FE Fuel Cell Concept. Dit studiemodel blikt vooruit op de nieuwe SUV met brandstofcel die Hyundai in 2018 lanceert. Vergeleken met de huidige waterstofauto Hyundai ix35 Fuel Cell is de brandstofcel van deze concept auto 20% lichter, 10% efficiënter en 30% krachtiger. Daardoor is de actieradius van de FE Fuel Cell Concept zeer indrukwekkend: 800 kilometer.
Hyundai is al jaren toonaangevend op het gebied van auto’s met waterstoftechnologie. Onze Hyundai ix35 Fuel Cell is de voornaamste in serie geproduceerde volledig elektrische auto op waterstof ter wereld. De Hyundai FE Fuel Cell Concept zal die pioniersrol voortzetten met als ultieme doel een volledig emissievrije Hydrogen Energy Society.
Future Eco
De letters FE staan voor Future Eco: een directe verwijzing naar de innovatieve nieuwe technologieën die in het studiemodel debuteren. Zoals een luchtbevochtiger die het water dat uit de ‘uitlaat’ komt hergebruikt om een aangenaam luchtklimaat in het interieur te creëren. Ook slim zijn de draagbare accu’s – opgeladen door de auto zelf – om diverse apparaten mee op te laden. In de kofferbak bevindt zich een geïntegreerde opslag en oplaadstation voor een elektrische scooter.
Hydrogen Council
Om het geloof van Hyundai in waterstoftechnologie extra kracht bij te zetten, investeert het merk samen met andere internationale automerken en bedrijven de komende vijf jaar in totaal tien miljard euro in waterstof-gerelateerde producten. Dat alles onder de noemer Hydrogen Council.
Modellenoffensief
De FE Fuel Cell Concept borduurt voort op Hyundai’s streven om vóór 2020 veertien nieuwe eco-voertuigen te introduceren. Het gaat hier om vijf hybridemodellen, vier plug-in hybrides, vier elektrisch aangedreven auto’s en één brandstofcelauto. Ook de Hyundai IONIQ maakt deel uit van dit duurzame modellenoffensief.
Nog meer …
Behalve de Hyundai i30 Wagon en de volledig elektrische auto op waterstof Hyundai FE Fuel Cell Concept laat Hyundai natuurlijk nog veel meer zien op de Autosalon van Genève 2017? Een overzicht:
Hyundai IONIQ Plug-in Hybrid
Na de IONIQ Hybrid en de volledig elektrisch aangedreven IONIQ Electric introduceert Hyundai nu de IONIQ Plug-in Hybrid. De auto komt aankomende zomer op de markt. Net als de Hyundai IONIQ Hybrid krijgt ook de IONIQ Plug-in Hybrid een 1.6-liter Kappa GDi-benzinemotor met 77,2 kW (105 pk) en 147 Nm koppel en een zestraps DCT-automaat met dubbele koppeling. Hyundai combineert de benzinemotor – met zijn toonaangevende thermische efficiëntie van 40 procent – aan een elektromotor met 45 kW (61 pk).
Hyundai Autonomous IONIQ Concept
Deze zelfrijdende Hyundai IONIQ gebruik van LIDAR-technologie. LIDAR staat voor Light Detection And Ranging of Laser Imaging Detection And Ranging. Anders dan de meeste autonoom rijdende auto’s die de omgeving scannen met camera’s en radarbeelden, verkent de Hyundai IONIQ de wereld om zich heen met behulp van lasertechniek. De LIDAR-technologie merkt zelfs kinderen, honden, verkeersborden, kruisingen zonder stoplicht, snelheidsdrempels, wegwerkzaamheden en verkeersopstoppingen op.
Gerobotiseerde exoskeletten
Hyundai presenteert drie nieuwe draagbare robots met slimme exoskeletten die de persoonlijke vrijheid van mensen vergroot. Het gaat om de H-MEX (Hyundai Medical Exoskeleton), H-WEX (Hyundai Waist Exoskeleton) en HUMA (Hyundai Universal Medical Assist). Deze exoskeletten voor dagelijks gebruik onthullen de ambitie van Hyundai om persoonlijke mobiliteit te blijven ondersteunen. Ze bieden volop ondersteuning aan het bovenlichaam en heupen en zijn uitgerust met een slim bewegingscontrolesysteem dat het risico op vallen bij met name oudere mensen aanzienlijk vermindert.