iMOTION

Het digitale magazine van Hyundai
iMOTION
Het digitale magazine
van Hyundai

Opgelet, de waterstoftruck van Hyundai komt eraan!

Normaal hoor je een vrachtwagen al van een flinke afstand aankomen, maar dat zou wel eens snel kunnen gaan veranderen. De waterstoftruck XCIENT Fuel Cell van Hyundai is namelijk bezig aan een flinke opmars en omdat dit eigenlijk gewoon een elektrisch aangedreven vrachtwagen is, hoor je hem nauwelijks. Bovendien stoot hij geen grammetje schadelijke stoffen uit en dat is goed nieuws voor het milieu.

Waterstoftruck Hyundai XCIENT Fuel Cell.

Verder perfectioneren

Hyundai werkt hard aan het verder perfectioneren van de innovatieve XCIENT Fuel Cell. Dat is te zien aan de nieuwste versie van deze waterstof-elektrische vrachtwagen die zowel qua design als prestaties is verbeterd.

Zo heeft de XCIENT Fuel Cell een vernieuwde V-vormige grille. Zowel de verchroomde details en multidimensionale patronen als de blauwe kleur rondom de grille verraden de aanwezigheid van een milieuvriendelijke aandrijflijn.

Waterstoftruck Hyundai XCIENT Fuel Cell.

Brandstofcelsysteem van 180 kW

De XCIENT Fuel Cell is uitgerust met een brandstofcelsysteem van 180 kW. Twee 90 kW parallel gemonteerde brandstofcellen en zeven tanks met een opslagcapaciteit van circa 31 kg waterstof in totaal zorgen voor een actieradius van ongeveer 400 kilometer.

De elektromotor van de waterstoftruck is goed voor 350 kW en een indrukwekkend koppel van maar liefst 2.237 Nm. Het tanken van waterstof neemt 8 tot 20 minuten in beslag, afhankelijk van de omgevingstemperatuur.

Waterstoftruck Hyundai XCIENT Fuel Cell.

Geen loodzware accu’s

Waterstof is eenvoudig op te slaan en te vervoeren. Er zijn geen loodzware accu’s nodig en omdat Hyundai de waterstoftanks op een slimme manier achter de cabine van elke waterstoftruck plaatst, blijft de laadruimte intact.

Vorig jaar leverde Hyundai 46 exemplaren van de XCIENT Fuel Cell aan Zwitserland en eind dit jaar volgen er nog eens 140. De bedoeling is dat rond 2025 in totaal 1.600 exemplaren van de XCIENT Fuel Cell in Europa actief zijn.

Waterstoftruck Hyundai XCIENT Fuel Cell.

Voorop met waterstof

Hyundai loopt al jaren voorop met waterstof-elektrisch aangedreven voertuigen. Sinds de jaren negentig investeert Hyundai veel geld in de ontwikkeling van auto’s met een brandstofcel en dat resulteerde in 2012 in de revolutionaire Hyundai ix35 Fuel Cell.

Zijn opvolger, de NEXO, is nóg geavanceerder en stoot net als de volledig elektrische KONA Electric en IONIQ Electric geen grammetje CO2 uit. Bovendien kost het tanken van waterstof slechts een handvol minuten en bedraagt zijn actieradius tot maar liefst 665 km (volgens WLTP).

Ontdek de NEXO

Lees ook

Meer berichten

Hyundai verhalen

Uitgelichte berichten

Meer verhalen