iMOTION

Het digitale magazine van Hyundai
iMOTION
Het digitale magazine
van Hyundai

De 7 grootste fabels – én feiten! – over elektrisch rijden

Elektrische auto’s zijn niet leuk om in te rijden. En: het is gevaarlijk om een elektrische auto op te laden als het regent. Zomaar twee beweringen over elektrisch rijden waar niets van klopt. Wij zetten de 7 grootste fabels over elektrisch rijden op een rij en helpen ze ook maar meteen voor je uit de wereld.

1. Elektrische auto’s kunnen geen grote afstanden afleggen zonder onderweg te moeten opladen

Feit: de accutechnologie voor elektrische auto’s ontwikkelt zich continu, waardoor nieuwe elektrische auto’s ook steeds grotere afstanden op een enkele acculading kunnen afleggen. De nieuwste generatie van de 64 kWh-versie van de Hyundai KONA Electric heeft een actieradius van 484 km (WLTP) op een volle accu. Daarmee is deze Hyundai niet alleen een uitstekende keuze voor korte ritten naar de stad en het werk, maar zeker ook voor langere ritten en vakantiereizen.

2. Elektrische auto’s zijn te duur

Feit: hoewel elektrische auto’s in aanschaf gemiddeld duurder zijn dan vergelijkbare auto’s met een verbrandingsmotor, wordt het prijsverschil steeds kleiner. Ook belastingvoordelen drukken de kosten voor de EV-klant. In Nederland zijn elektrische auto’s bovendien tot 2025 vrijgesteld van BPM en motorrijtuigenbelasting. En de bijtelling voor een elektrische auto van de zaak bedraagt voor elektrische auto’s tot een aanschaf van 45.000 euro slechts 8 in plaats van 22 procent. De Hyundai-dealer kent alle regels en voordelen en legt ze graag uit.

Maar kijk verder dan de aanschafprijs en neem ook de totale gebruikskosten (total cost of ownership, TCO) in overweging. Studies hebben uitgewezen dat de TCO voor elektrische auto’s vergelijkbaar en zelfs lager is dan die van vergelijkbare auto’s met een verbrandingsmotor. Dat is niet alleen omdat elektriciteit goedkoper is dan brandstof, maar ook omdat elektrische auto’s minder onderhoud en reparatie nodig hebben, wat ook kosten bespaart.

3. Er zijn te weinig oplaadmogelijkheden voor elektrische auto’s

Feit: volgens de ANWB zijn er zo’n 50.000 openbare laadpunten en bijna duizend snelladers in Nederland – in Europa zijn dat er ongeveer 165.000 respectievelijk 17.000. En het aantal openbare laadpunten blijft groeien. Bij steeds meer bedrijven, winkelcentra en openbare parkeerplaatsen staan ook gratis te gebruiken oplaadpunten. Klanten die dat willen, kunnen het accupakket van hun elektrische auto ’s nachts – als de elektriciteit goedkoper is – thuis aan een huishoudelijk stopcontact opladen met de laadkabel, inclusief geïntegreerde In-Cable Control Box, die met de auto wordt meegeleverd. Of ze kunnen een speciaal laadpunt voor thuis laten installeren om snel op te laden. De kosten daarvan vallen in het niet in verhouding tot de brandstofkosten die worden bespaard.

De Hyundai KONA Electric is leverbaar met een 11 kW 3-fase oplader die geschikt is voor openbare 1-fase en 3-fase wisselstroom (AC) laadstations en het oplaadpunt thuis. Daarmee zijn de laadtijden beduidend korter: 100 procent opladen in 4 uur en 50 minuten voor de 39 kWh-versie van de KONA Electric (64 kWh-versie: 7 uur en 30 minuten). Via snelladen (DC, gelijkstroom) is de lithium-ion-polymeerbatterij van zowel de KONA Electric 64 kWh-versie als die van de 39,2 kWh-versie in minder dan een uur (54 minuten) tot 80 procent van zijn capaciteit op te laden (afhankelijk van de batterij- en omgevingstemperatuur, het vermogen van het laadpunt en de laadstatus van de batterij). Voor extra gemak van de EV-rijder levert de Hyundai-dealer in samenwerking met Vattenfall diverse oplaadpakketten met laadpunt speciaal voor thuis opladen.

4. Het is gevaarlijk om een elektrische auto op te laden als het regent

Feit: elektrische auto’s en opladers zijn bestand tegen alle weersomstandigheden – hitte, kou, regen, sneeuw, stof en zelfs onweer. Elektrische auto’s zijn voorzien van zeer moderne techniek waarmee ze net zo veilig zijn als auto’s met een verbrandingsmotor – misschien nog wel veiliger. Opladen tijdens een regenbui kan dus zonder problemen.

Voor nog meer gemoedsrust voor de inzittenden voorziet Hyundai de KONA Electric van de nieuwste actieve veiligheids- en assistentiesystemen onder de noemer Hyundai Smart Sense. Dat omvat onder meer Forward Collision Avoidance Assist met voetgangersherkenning, Blind-Spot Collision Warning met Rear Cross-Traffic Collision Warning, Lane Keeping Assist, Driver Attention Warning, Intelligent Speed Limit Warning, High Beam Assist, Smart Cruise Control met Stop and Go en Lane Following Assist.

5. Er is geen elektrische auto die aan al mijn behoeften voldoet

Feit: de keuze aan elektrische auto’s is de laatste jaren enorm uitgebreid. Er zijn inmiddels compacte elektrisch aangedreven stadsauto’s, elektrische SUV’s en alles ertussenin. Kortom, er is een elektrische auto voor vrijwel elke behoefte en elke levensstijl.

De Hyundai KONA Electric was de eerste elektrisch aangedreven compacte SUV op de Europese markt. Hij is speciaal toegesneden op een actieve lifestyle. Eigenaars van de 64 kWh-versie kunnen bijvoorbeeld een fietsendrager achter op de auto monteren en bagage op het dak vervoeren tot een maximale belasting van 100 kg.

6. Elektrische auto’s zijn niet leuk om in te rijden

Feit: elektrische auto’s rijden stiller en soepeler dan auto’s met een verbrandingsmotor en ze accelereren ook sneller. Dankzij het lage zwaartepunt door de lage plaatsing van het accupakket in de auto rijden ze zelfs dynamischer.

Met 150 kW (204 pk) vermogen, 395 Nm trekkracht en een topsnelheid van 167 km/u is de Hyundai KONA Electric een krachtige SUV. Hij accelereert in slechts 7,9 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u. Verder maakt de zogenoemde shift-by-wire-module intuïtieve bediening van de elektrische aandrijflijn mogelijk en is met een druk op een knop van rijmodus te veranderen. Met de instelmogelijkheid van het regeneratieve remsysteem kan de bestuurder zelf de intensiteit van het remmen en terugwinnen van energie naar wens aanpassen via de schakelpeddels achter het stuurwiel. Als hij de linker schakelpeddel ingedrukt houdt, kan hij de auto bovendien volledig tot stilstand brengen zonder de remmen te hoeven gebruiken. In combinatie met de radarsensor regelt het slimme remsysteem automatisch de mate van regeneratief remmen, in overeenstemming met de verkeerssituatie.

7. Elektrische auto’s zien er niet cool uit

Feit: de Hyundai KONA Electric is ontworpen om op te vallen. Hij is rank en fraai van lijn en voorzien van krachtige LED-verlichting en aerodynamische lichtmetalen 17-inch velgen. De dichte grille geeft de voorzijde van de KONA Electric een strak en modern aanzien. Klanten hebben de keuze uit 21 kleurencombinaties voor de carrosserie om hun Hyundai KONA Electric een eigen, individuele stijl te geven.

Ontdek zelf de KONA Electric

De KONA Electric biedt keuze uit twee verschillende batterijpakketten: 64 kWh (met een actieradius van 484 km volgens WLTP) en 39 kWh (actieradius van 305 km volgens WLTP). De elektrische SUV dankt zijn riante rijbereik aan een aantal opvallende updates. Zo zorgen nieuwe Michelin Primacy 4-banden onder de KONA Electric voor een aanzienlijkere lagere rolweerstand. Meer weten over de KONA Electric?


Ontdek de KONA Electric

Lees ook

Meer berichten

Hyundai verhalen

Uitgelichte berichten

Meer verhalen