iMOTION

Het digitale magazine van Hyundai
iMOTION
Het digitale magazine
van Hyundai

Dáárom kies je voor een plug-in hybride

Wil je graag zuinig rijden, maar vind je de stap naar een volledig elektrische auto nog net iets te groot? Overweeg dan eens een plug-in hybride (PHEV). Zoals de Hyundai TUCSON Plug-in Hybrid. Die heeft behalve een krachtige benzinemotor ook een zuinige elektromotor en een compacte accu waardoor hij maar liefst 50 km volledig elektrisch kan rijden. Ideaal voor korte afstanden (bijvoorbeeld naar de supermarkt of de sportclub), want zo verbruik je veel minder benzine en dat scheelt behoorlijk in de portemonnee.

AutoBild noemt de TUCSON Plug-in Hybrid een ‘solide allrounder zonder echte zwakke punten’. Het toonaangevende Duitse automagazine vergelijkt de compacte SUV van Hyundai met drie andere PHEV’s: de Land Rover Discovery Sport P300e, de Peugeot 3008 Hybrid4 en de Toyota RAV4 2.5 Plug-in Hybrid. Conclusie: het zijn alle vier uitstekende plug-in hybrides, maar er is er maar een die er echt bovenuit steekt: de TUCSON Plug-in Hybrid. ‘De Hyundai kan alles en is het zuinigst’, besluit AutoBild. Waarvan akte. Lees hier de hele test.

TUCSON Plug-in Hybrid: opladen met een stekker

Een plug-in hybride (PHEV) is in de basis een hybride (HEV), ofwel een auto met zowel een elektromotor als verbrandingsmotor. Het verschil met een gewone hybride is dat een plug-in hybride een accu heeft die je met een stekker kunt opladen. Omdat de accu ook nog eens flink groter is, kun je er langere afstanden volledig elektrisch – en dus zonder uitstoot van schadelijke stoffen – mee rijden.

De TUCSON Plug-in Hybrid wordt aangedreven door een krachtige 1,6-liter T-GDi Smartstream-motor. Deze krijgt assistentie van een 66,9 kW sterke elektromotor met een maximumkoppel van 304 Nm, gevoed door een 13,8 kWh lithium-polymeerbatterij. Samen leveren de krachtbronnen een vermogen van maar liefst 194,8 kW (265 pk) en 350 Nm aan maximumkoppel.

TUCSON Plug-in Hybrid: ook puur elektrisch

Met een druk op de knop schakel je over naar de EV-modus voor puur elektrisch rijden en wordt de TUCSON Plug-in Hybrid bij lage snelheden alleen aangedreven door de elektromotor. Zodra de batterij leeg is, neemt de benzinemotor het over. De TUCSON Plug-in Hybrid is voorzien van een 7,2 kW lader waarmee hij is op te laden aan openbare laadpalen en een wallbox thuis.

De Hyundai TUCSON telt het grootste aanbod geëlektrificeerde aandrijflijnen in de klasse van de SUV’s. Hij is er behalve als Hybrid en Plug-in Hybrid ook als Mild Hybrid. Andere geëlektrificeerde SUV’s van Hyundai zijn onder meer de volledig elektrische en de hybride-versies van de KONA, de waterstof-elektrisch aangedreven NEXO en de SANTE FE met hybride en plug-in hybride-technieken.

TUCSON Plug-in Hybrid: ideaal als trekauto

Goed nieuws ook voor caravan-eigenaren: de TUCSON Plug-in Hybrid heeft een maximaal trekgewicht van 1.350 kg en een kogeldruk van 100 kg. In combinatie met zijn vermogen van 194,8 kW (265 pk), vierwielaandrijving, soepele zestrapsautomaat en superieure wegligging behoort deze SUV tot de beste caravantrekkers in zijn klasse.

Ontdek de TUCSON Plug-in Hybrid

Lees ook

Meer berichten

Hyundai verhalen

Uitgelichte berichten

Meer verhalen