iMOTION

Het digitale magazine van Hyundai
iMOTION
Het digitale magazine
van Hyundai

‘De KONA Electric is een uiterst doordachte auto met prettige omgangsvormen’

Waarom zoveel Nederlanders in een Hyundai KONA Electric rijden? ‘Omdat het een allemansvriend is die precies doet wat hij moet doen’, concludeert het online automagazine Carnold na een uitgebreide rijtest. ‘Dit is een uiterst doordachte auto met erg prettige omgangsvormen.’ Benieuwd wat de rijtest verder opleverde? Je leest het hieronder.

De Hyundai KONA Electric.

De KONA Electric is doorslaggevend geweest in de opmars van de betaalbare EV in Nederland, iets dat niet louter op het conto van belastingvoordelen komt.

Vorig jaar werd de KONA-reeks geüpdatet zodat hij weer een aantal jaren vooruit kan. […] De update voor de KONA Electric bestaat uit een fikse facelift, technische updates en een herziening van de uitrustingsniveaus.

Net als elke andere Hyundai is de KONA Electric een auto die nauwelijks gewenning vraagt: je rijdt er mee weg alsof je er al jaren in rijdt. […] De directheid van de besturing, de mate van stuurbekrachtiging, en de gas- en remrespons zijn zo uitgekiend dat iedereen soepel en vloeiend met de KONA kan rijden.

In de KONA Electric is het gemakkelijk kilometervreten, zeker in de Premium-uitvoering: de stoelen zijn verwarmd, geventileerd en net zoals in elke Hyundai zitten de stoelen bovengemiddeld goed. Kies je voor een lager uitrustingsniveau, dan heb je altijd nog het voordeel van de elektrische aandrijving: de rust aan boord.

Ik had geen idee wat het rijbereik van de vernieuwde KONA Electric is. Zodra die gedachte door mijn hoofd schiet kijk ik op het dashboard – ik ben al halverwege de thuisreis op dat moment. […] De laadstatus bedraagt 80 procent en het rijbereik ligt op 370 kilometer.

De Hyundai KONA Electric.

Met een gerust gemoed steek ik de Afsluitdijk over en binnen de normale reistijd van 1 uur en 50 minuten prik ik de knalblauwe KONA Electric aan de laadpaal in ’t dorp. […] Na de avondwandeling haal ik de KONA weer op, en die is na een paar uurtjes laden volledig opgeladen. Dankzij de onboard driefasen-lader kan de KONA met 11kW laden, daarmee laad je de 64 kWh accu in minder dan 7 uur volledig op.

Over de praktische kwaliteiten van de KONA kan ik kort zijn: het is een fijne gezinsauto voor mensen met kleinere kinderen. De 332 liter bagageruimte zijn voldoende voor de wekelijkse boodschappen (in twee kratjes), de kofferbak is praktisch van vorm en heeft een dubbele vloer.

Mensen die regelmatig grotere spullen vervoeren hoeven de KONA niet te laten staan vanwege de laadruimte: met de achterbank plat ontstaat er een laadvolume van 1.114 liter. De laadvloer is redelijk vlak, en als je de voorstoel platlegt kun je behoorlijk lange spullen vervoeren.

Door zijn ergonomie en afstelling is de KONA een auto die bij een breed publiek in de smaak valt. Door zijn prijsstelling is hij toegankelijk voor een breed kopers- / leasepubliek. Die twee factoren zijn in belangrijke mate verantwoordelijk voor het succes van de KONA Electric.

Met de cosmetische en technische update kan de KONA weer jaren vooruit, en wel zullen ‘m ongetwijfeld nog veel meer tegenkomen. […] Aangezien er weinig kapot kan gaan aan een (elektrische) Hyundai, is de kans groot dat de Hyundai KONA een vaste waarde blijft in het Nederlandse straatbeeld.

Lees hier het hele artikel.

De Hyundai KONA Electric.

Vraag nu een proefrit aan

De Hyundai KONA Electric heeft een vernieuwd design, is slanker, verfijnder en voorzien van de nieuwste slimme technologie – en de actieradius bedraagt tot wel 484 kilometer op een volle batterij. Voor de Hyundai KONA Electric geldt een bijtelling van 16%. Ga langs bij de Hyundai-dealer voor een proefrit.

Boek een proefrit

Lees ook

Meer berichten

Hyundai verhalen

Uitgelichte berichten

Meer verhalen