Het hele artikel lees je in Auto Review.
De IONIQ 6 is een van de meest gestroomlijnde auto’s ter wereld. Dat ziet er bijzonder indrukwekkend uit, maar hebben alle aerodynamische slimmigheidjes ook invloed op zijn rijkwaliteiten? Auto Review mocht in Seoul (Zuid-Korea) als een van de eerste automagazines ter wereld rijden in de elektrische Hyundai en noteerde de volgende testnotities (lees verder onder de foto).
Zijn opvallende achterspoiler is rood verlicht en verandert elke straat in een rosse buurt. Maar die achtervleugel zit er niet alleen voor de show, hij maakt deel uit van alle ingrepen die de IONIQ 6 tot een aerodynamische kunstwerk maken. Een toonbeeld van elektrische efficiëntie. De lage neus, druppelvormige carrosserie en ducktail-achtige achterspoiler doen wonderen voor de luchtweerstand.
De 4,85 meter lange sedan met coupétrekjes is bijna ongrijpbaar voor rijwind en heeft een Cw-waarde van slechts 0,21. Dat heeft grote gevolgen voor de actieradius, want zo kom je ruim 20 procent verder op een acculading stroom. In het geval van IONIQ 6 tot wel 614 kilometer ver.
De IONIQ 5 is een stoere en ruime SUV, de IONIQ 6 een aalgladde sedan. In het interieur is de familieband duidelijk zichtbaar. De IONIQ 6 heeft ook een slank dashboard met twee prominente breedbeeldschermen en een mix van duurzame materialen. Maar we spotten ook verschillen.
Value cannot be null. Parameter name: mediaItem
Beeldschermen bij de A-stijlen tonen het beeld van de videocamera’s die de buitenspiegels vervangen. En de bestuurder en bijrijder delen niet langer één grote voetenbak zoals in de IONIQ 5, maar worden nu gescheiden door een zwevende middentunnel.
Er zijn verschillende combinaties mogelijk: van een kleine batterij van 53 kWh met één elektromotor achterin, tot een grote accu met 77,4 kWh en één of twee motoren. Wij rijden met de krachtigste versie van 325 pk en 605 Nm. Snelladen gaat met 800 volt, waardoor laden tot 80 procent niet langer dan 18 minuten duurt. […] Als het opladen zo snel gaat en de IONIQ 6 verbruikt ook nog eens weinig stroom, dan wordt het een makkie om grote afstanden af te leggen.
Value cannot be null. Parameter name: mediaItem
Tijdens de eerste testrit maakt de IONIQ 6 meteen een vertrouwde indruk. Hij versnelt spontaan en snel door de nachtelijke straten van Seoul. Je kunt de regeneratie zo krachtig maken dat het rempedaal bijna overbodig wordt. De talloze verkeersdrempels stellen de vering stevig op de proef en daar is de ruim twee ton zware sedan maar matig op berekend.
Buiten de stadsgrenzen kruipt de IONIQ 6 in zijn rol als comfortabele kilometervreter. En dat is precies de bedoeling, want de zuinigste versie komt tot wel 614 kilometer op een acculading stroom. Dan hebben we het over een IONIQ 6 met 18-inch wielen, één elektromotor en de Long Range-batterij van 77,4 kWh.
Een actieradius van 614 kilometer is sexy. In 18 minuten een volle batterij is sexy. Met de IONIQ 6 zet Hyundai een grote stap in een nieuwe richting voor elektrische auto’s. Niet de accu’s groter maken, maar juist het stroomverbruik verlagen. De stroomlijn speelt daarbij een grote rol.
Value cannot be null. Parameter name: mediaItem
Blijf op de hoogte
De IONIQ 6 is na de IONIQ 5 het tweede model van Hyundai’s nieuwe line-up-merk IONIQ, dat zich exclusief richt op volledig elektrische auto’s. Op de hoogte blijven van het nieuws rond de IONIQ 6? Houd dan deze blog goed in de gaten. Of meld je aan voor de speciale IONIQ 6-nieuwsbrief, dan mis je helemaal niets.