iMOTION

Het digitale magazine van Hyundai
iMOTION
Het digitale magazine
van Hyundai

Pilot: wat vinden medewerkers van Dura Vermeer van de IONIQ 5?

Een elektrische auto die niet alleen het personeel van een bouwplaats kan vervoeren, maar óp de bouwplaats ook nog eens apparaten van stroom kan voorzien: dat klinkt natuurlijk fantastisch, maar hoe werkt dat in de praktijk? Twee medewerkers van Dura Vermeer mochten dat een maand lang uitproberen en vlogger Joshua Alagbe maakte daar op locatie de volgende impressie van.

Onderzoek naar gedrag van medewerkers

De proef met de twee medewerkers maakt deel uit van een pilot waarvan eind vorig jaar met succes het spits werd afgebeten. Onlangs kreeg de pilot een vervolg, ditmaal met als doel om het gedrag van medewerkers te onderzoeken die in de praktijk met de IONIQ 5 op de bouwplaats werkten.

Een maand lang hadden de twee medewerkers van Dura Vermeer een IONIQ 5 tot hun beschikking: ’s ochtends en ’s avonds voor woon-werkverkeer en overdag om apparaten op de bouwplaats van stroom te voorzien. Zo konden zij goed beoordelen welke gedrags- of cultuurverandering vereist is om emissieloos te kunnen werken.

IONIQ 5 kan totale energievraag prima aan

De gemiddelde stroomvraag van een standaard bouwkeet ligt tussen de 6 tot 8 kWh per dag. De eerdere pilot toonde al aan dat dat het accupakket van de auto, in combinatie met het maximale vermogen van de bouwkeet, ruim voldoende is voor dagelijks woon-werkverkeer en de stroomvoorziening op de bouwplaats.

Ook in de vervolgpilot was dit een maand lang het geval. Achter de IONIQ 5 kan tevens een aanhanger worden gehangen tot 1.600 kilogram, wat een groot voordeel is op de bouwplaats. De conclusie is dat de IONIQ 5 de totale energievraag prima aankan en er geen grote omslag qua werkwijze of denken nodig is om deze techniek op de bouwplaats toe te passen.

Besparing van 2.341 ton CO2 per jaar

Met de inzet van de Vehicle-to-Load-technologie in elektrische auto’s kan jaarlijks dus veel CO2 worden bespaard. Tijdens de vervolgpilot, die werd uitgevoerd met een traditionele bouwkeet, werd duidelijk dat de techniek een besparing van maar liefst 2.341 ton CO2 per jaar kan opleveren voor de bouwplaatsen van Dura Vermeer.

Ontdek de IONIQ 5

Lees ook

Meer berichten

Hyundai verhalen

Uitgelichte berichten

Meer verhalen