iMOTION

Het digitale magazine van Hyundai
iMOTION
Het digitale magazine
van Hyundai

Wat maakt de IONIQ 5 nu eigenlijk zo bijzonder?

Wat onderscheidt een goede elektrische auto van een heel goede, of zelfs een perfecte elektrische auto? Draait het alleen om rijbereik en laadsnelheid? Of spelen design, ruimte en veiligheid ook een doorslaggevende rol? Om daar achter te komen ging Driving Dutchman een week lang op pad met de IONIQ 5. En dat leverde een aantal bijzondere ervaringen op.

De fikse wielbasis van de IONIQ 5 vertaalt zich in het interieur in een flinke ruimte, zowel voor- als achterin.

Dat de IONIQ 5 qua design een compleet nieuwe, zelfs revolutionaire stap is voor Hyundai, is duidelijk zodra je ‘m ziet staan. Scherpe hoeken en vouwen, briljant vormgegeven verlichting en tal van bijzondere details maken de IONIQ 5 tot een van de meest toonaangevende elektrische auto’s van het moment.

Wat in eerste instantie overigens niet opvalt, is hoe fors de auto in werkelijkheid is. Het is pas als je ‘m parkeert naast bijvoorbeeld een Volkswagen Golf, een auto die je qua verhoudingen op even groot zou inschatten, dat je pas ziet hoe enorm de auto en vooral de wielbasis is.

Die fikse wielbasis vertaalt zich in het interieur in een flinke ruimte, zowel voor- als achterin. En door het strakke, hypermoderne en minimalistische design van het dashboard krijg je een enorm ruimtelijk gevoel. Het interieur zit uiteraard in elkaar met de meest moderne, milieuvriendelijke materialen.

Wij reden met de zogenaamde Project-45. […] Met het grote accupakket en op iedere as een elektromotor, goed voor een totaal van 306 pk en 605 Nm. Dat de auto hiermee nogal rap van z’n plek komt (van 0-100 km/u in 5,3 sec, top van 185 km/u), mag duidelijk zijn.

Je laadt in slechts 18 minuten een praktisch lege accu tot tachtig procent op, natuurlijk afhankelijk van de laadsnelheid van de lader. Met een volle accu heeft de IONIQ 5 een bereik van 481 km (WLTP), dat in dagelijks verbruik ergens rond de 400-425 km schommelt.

Je kunt de IONIQ 5 gebruiken als grote accu voor andere elektrische apparaten door middel van een 220V uitgang ín de auto.

Ondanks dat de IONIQ 5 vrij groot en hoog is, merk je daar tijdens het rijden weinig van; resultaat van het slim laag plaatsen van het accupakket. Het onderstel is voornamelijk gericht op comfort, maar zonder slap aan te voelen.

Je kunt bochten met flinke snelheid aanvallen waar je mede geholpen door de AWD zonder drama weer uit kan knallen. Tegen de limiet aan, zowel in bochten als in remmen, voel je op een gegeven moment natuurlijk het gewicht, maar dat is inherent aan elektrische auto’s met grote accupakketten.

Wat ze bij Hyundai ook goed voor elkaar hebben is hoe de elektromotoren reageren op input van het pedaal. In de sportieve stand reageren ze fel, misschien iets te, maar in de comfort stand reageren ze precies zoals het moet, zodat de kracht heel precies te doseren is.

Een laatste leuke party trick is dat je de auto kunt gebruiken als grote accu voor andere elektrische apparaten door middel van een 220V uitgang ín de auto of een speciale stekker aan de buitenzijde. Dus neem gerust je espressoapparaat mee tijdens een roadtrip.

Na een week met de Hyundai IONIQ 5 kunnen we alle positieve berichten over deze revolutionaire nieuwe Koreaanse EV alleen maar onderstrepen. Het rijgedrag, de laadsnelheid, het design en het behaaglijke gevoel in de auto, ze zijn inderdaad van een (zeer) hoog niveau.

Lees hier de hele test van Driving Dutchman.

Met de IONIQ 5 kun je bochten met flinke snelheid aanvallen waar je mede geholpen door de AWD zonder drama weer uit kan knallen.

Maak ook kennis met de IONIQ 5

Benieuwd naar de volledig elektrische IONIQ 5? Kom gerust eens langs voor een proefrit. De IONIQ 5 is verkrijgbaar met keuze uit twee batterijpakketten en achterwiel- of vierwielaandrijving. In totaal zijn er vier uitvoeringen: Style, Connect, Connect+ en Lounge. In de standaarduitvoering Style is de IONIQ 5 (met 58 kWh-batterij) al zeer rijk uitgerust.

Maak een proefrit

Lees ook

Meer berichten

Hyundai verhalen

Uitgelichte berichten

Meer verhalen