Het hele artikel lees je in AutoWeek nr. 36.
In de klasse van de compacte middenklassers ontlopen de Hyundai i20 en Mazda 2 elkaar niet zo gek veel. Toch zijn er wel degelijk verschillen en die pakken, zo wijst een Dubbeltest van AutoWeek uit, vooral in het voordeel van de Hyundai i20 uit. Wij zetten de 5 belangrijkste constateringen uit de Dubbeltest voor je op een rij. Lees verder onder de foto.
De DCT van Hyundai is een behoorlijke sprong voorwaarts ten opzichte van de Mazda-transmissie. Sneller en vooral trefzekerder, wat de rust aan boord ten goede komt.
Regelmatig slaat de motor van de Hyundai i20 bij uitrollen af om brandstof te besparen en weer aan bij hernemingen, zonder waarneembare trillingen. Misschien niet origineel, wel goed uitgewerkt.
De kofferbak van de Hyundai i20 is iets kleiner dan die van de Mazda 2, maar de ruimte op de achterbank is aanmerkelijk groter, zodat ook Nederlandse volwassenen er een fatsoenlijke zitplek kunnen vinden.
Voorin oogt de i20 beduidend moderner dan de Mazda, mede dankzij het digitale instrumentarium en het forse 10,25-inch touchscreen.
De Premium-uitvoering van de i20 is voorzien van zo’n beetje alles wat je als moderne automobilist zou kunnen wensen: van stoel- en stuurverwarming tot adaptieve cruise control en van een reeks actieve veiligheidssystemen tot draadloos opladen van je telefoon.
Maak kennis met de Hyundai i20
De Hyundai i20 is er vanaf 18.635 euro. Dit is de Hyundai i20 in de al zeer rijk uitgeruste uitvoering i-Motion. Naast deze basisversie telt de Hyundai i20 nog eens drie uitvoeringen: Comfort, Comfort Smart en Premium.