Hyundai is een van de bekendste en waardevolste automerken ter wereld. Om je een indruk te geven: de merkwaarde van Hyundai wordt geschat op 14,1 miljard dollar. Dat heeft Interbrand berekend. Dit toonaangevende marktonderzoeksbureau zet elk jaar de 100 waardevolste merken op een rij. En op die Interbrand Best Global Brands ranglijst bezet Hyundai, net als in 2018, de 36ste plaats.
Merkwaarde verviervoudigd sinds 2005
De merkwaarde van 14,1 miljard dollar betekent een stijging met 4,6 procent ten opzichte van 2018. Ten opzichte van het jaar 2005, het jaar waarop Hyundai de top 100 binnen denderde, is de waarde van het merk Hyundai zelfs verviervoudigd.
Bovendien is dit het vijfde achtereenvolgende jaar waarin Hyundai in de top 40 van waardevolste merken staat. Op de lijst van waardevolste automerken ter wereld bezet Hyundai de zesde plaats in de Best Global Brands top 100:
Ranglijst
Autofabrikant
Merkwaarde (in miljarden dollars)
1
Toyota
56,2
2
Mercedes-Benz
50,8
3
BMW
41,4
4
Honda
24,4
5
Ford
14,3
6
Hyundai
14,1
7
Volkswagen
12,9
8
Audi
12,6
9
Porsche
11,6
10
Nissan
11,5
Van 4,8 naar 14,1 miljard dollar
Sinds 2008 groeide de merkwaarde van Hyundai met bijna 10 miljard dollar, goed voor een stijging van 36 plaatsen op de Best Global Brands-ranglijst.
Jaar
Ranglijst
Merkwaarde (in miljarden dollars)
2019
36
14,1
2018
36
13,5
2017
35
13,2
2016
35
12,5
2015
39
11,3
2014
40
10,4
2013
43
9,0
2012
53
7,5
2011
61
6,0
2010
65
5,0
2009
69
4,6
2008
72
4,8
Apple voert de ranglijst aan
De Interbrand top 100-lijst van merkadviesbureau Interbrand wordt samengesteld op basis van de financiële prestaties van het merk, de kracht van het merk ten opzichte van de concurrentie en de rol van het merk in de keuze van de doelgroep. De lijst wordt aangevoerd door Apple, Google en Amazon met waardes van respectievelijk 234, 167 en 125 miljard dollar.
Het geheim achter ons succes
Het geheim achter het succes van Hyundai? Een buitengewone inzet en de absolute wil om alles wat we beloven ook waar te maken. Hyundai heeft de ambitie om uit te groeien tot het groenste merk ter wereld. Daarom ontwikkelen we milieuvriendelijke modellen voor iedereen, zoals de KONA Electric, de KONA Hybrid, de IONIQ Electric, de IONIQ Hybrid, de IONIQ Plug-in Hybrid, een 48-volt hybrideversie van de Tucson en de waterstof-elektrisch aangedreven NEXO.