iMOTION

Het digitale magazine van Hyundai
iMOTION
Het digitale magazine
van Hyundai

Wéér een topnotering in Best Global Brands

Hyundai is een van de bekendste en waardevolste automerken ter wereld. Om je een indruk te geven: de merkwaarde van Hyundai wordt geschat op 14,1 miljard dollar. Dat heeft Interbrand berekend. Dit toonaangevende marktonderzoeksbureau zet elk jaar de 100 waardevolste merken op een rij. En op die Interbrand Best Global Brands ranglijst bezet Hyundai, net als in 2018, de 36ste plaats.

Merkwaarde verviervoudigd sinds 2005

De merkwaarde van 14,1 miljard dollar betekent een stijging met 4,6 procent ten opzichte van 2018. Ten opzichte van het jaar 2005, het jaar waarop Hyundai de top 100 binnen denderde, is de waarde van het merk Hyundai zelfs verviervoudigd.

Bovendien is dit het vijfde achtereenvolgende jaar waarin Hyundai in de top 40 van waardevolste merken staat. Op de lijst van waardevolste automerken ter wereld bezet Hyundai de zesde plaats in de Best Global Brands top 100:

Ranglijst

Autofabrikant

Merkwaarde (in miljarden dollars)

1

Toyota

56,2

2

Mercedes-Benz

50,8

3

BMW

41,4

4

Honda

24,4

5

Ford

14,3

6

Hyundai

14,1

7

Volkswagen

12,9

8

Audi

12,6

9

Porsche

11,6

10

Nissan

11,5

 

Van 4,8 naar 14,1 miljard dollar

Sinds 2008 groeide de merkwaarde van Hyundai met bijna 10 miljard dollar, goed voor een stijging van 36 plaatsen op de Best Global Brands-ranglijst.  

Jaar

Ranglijst

Merkwaarde (in miljarden dollars)

2019 36 14,1
2018 36 13,5

2017

35

13,2

2016

35

12,5

2015

39

11,3

2014

40

10,4

2013

43

9,0

2012

53

7,5

2011

61

6,0

2010

65

5,0

2009

69

4,6

2008

72

4,8

 

Apple voert de ranglijst aan

De Interbrand top 100-lijst van merkadviesbureau Interbrand wordt samengesteld op basis van de financiële prestaties van het merk, de kracht van het merk ten opzichte van de concurrentie en de rol van het merk in de keuze van de doelgroep. De lijst wordt aangevoerd door Apple, Google en Amazon met waardes van respectievelijk 234, 167 en 125 miljard dollar.

Het geheim achter ons succes

Het geheim achter het succes van Hyundai? Een buitengewone inzet en de absolute wil om alles wat we beloven ook waar te maken. Hyundai heeft de ambitie om uit te groeien tot het groenste merk ter wereld. Daarom ontwikkelen we milieuvriendelijke modellen voor iedereen, zoals de KONA Electric, de KONA Hybrid, de IONIQ Electric, de IONIQ Hybrid, de IONIQ Plug-in Hybrid, een 48-volt hybrideversie van de Tucson en de waterstof-elektrisch aangedreven NEXO.

Alles over Hyundai

Lees ook

Meer berichten

Hyundai verhalen

Uitgelichte berichten

Meer verhalen