iMOTION

Het digitale magazine van Hyundai
iMOTION
Het digitale magazine
van Hyundai

Hyundai: een grootmacht in alle opzichten

Wereldwijd verkocht de Hyundai Motor Group vorig jaar 8 miljoen auto’s. Daarmee is Hyundai een van de succesvolste automerken ter wereld. Maar ook wat betreft merkwaarde is Hyundai een grootmacht. Marktonderzoeksbureau Interbrand zet elk jaar de 100 waardevolste merken op een rij. En in die top 100 bezet Hyundai een 36ste plaats. De nummer 1 in deze lijst is Apple.

Met die klinkende notering op de Interbrand Best Global Brands top 100, ’s werelds belangrijkste graadmeter voor merkwaarden, behoort Hyundai tot de succesvolste automerken ter wereld. De waarde van het merk wordt geschat op 13,5 miljard dollar, een stijging met 3 procent ten opzichte van 2017. Ten opzichte van het jaar 2005 is de waarde van het merk Hyundai zelfs verviervoudigd.

Lijst van waardevolste automerken

Op de lijst van waardevolste automerken ter wereld bezet Hyundai de zesde plaats in de Best Global Brands top 100:

Ranglijst

Autofabrikant

Merkwaarde (in miljarden dollars)

1

Toyota

53.4

2

Mercedes-Benz

48.6

3

BMW

41.0

4

Honda

23.6

5

Ford

13.9

6

Hyundai

13.5

7

Nissan

12.2

8

Volkswagen

12.2

9

Audi

12.1

10

Porsche

10.7

 

Groei met bijna 9 miljard dollar

Sinds 2008 groeide de waarde van Hyundai met bijna 9 miljard dollar, goed voor een stijging van 36 plaatsen op de Best Global Brands-ranglijst.

Jaar

Ranglijst

Merkwaarde (in miljarden dollars)

2018

36

13.5

2017

35

13.2

2016

35

12.5

2015

39

11.3

2014

40

10.4

2013

43

9.0

2012

53

7.5

2011

61

6.0

2010

65

5.0

2009

69

4.6

2008

72

4.8

 

Samenstelling top 100

De Interbrand top 100-lijst van merkadviesbureau Interbrand wordt samengesteld op basis van de financiële prestaties van het merk, de kracht van het merk ten opzichte van de concurrentie en de rol van het merk in de keuze van de doelgroep.

Apple, Google en Amazon aan kop

In de top 100 van Best Global Brands staan zestien automerken. De lijst wordt aangevoerd door Apple, Google en Amazon. De drie merken vertegenwoordigen waardes van respectievelijk 214, 155 en 100 miljard dollar.

Grootste Aziatische automerk in Europa in 2021

In 2021 wil Hyundai het grootste Aziatische automerk in Europa zijn. Bovendien wil Hyundai uitgroeien tot het groenste en meest klantvriendelijke merk ter wereld. Om dat te bereiken lanceert Hyundai tussen 2018 en 2021 maar liefst 14 verschillende groene modellen en investeert het fors in R&D.

Er komen hybrides, plug-in hybrides, volledig elektrische auto's en waterstofauto's. Bovendien krijgt elke nieuw model een groene aandrijflijn: hybride, plug-in of volledig elektrisch. Benieuwd wat Hyundai nog meer te bieden heeft?

Alles over Hyundai

Lees ook

Meer berichten

Hyundai verhalen

Uitgelichte berichten

Meer verhalen