Dat Hyundai en INEOS de handen ineen slaan is niet verwonderlijk. Hyundai is wereldwijd een van de grootste spelers op het gebied van waterstof en INEOS heeft aangekondigd verder te willen groeien in deze business.
INEOS ken je waarschijnlijk van zijn wereldwijde activiteiten op het gebied van petrochemicaliën. Of als sponsor van de gelijknamige en wereldberoemde wielerploeg. Sinds kort heeft de multinational er een nieuwe bedrijfstak bij: de ontwikkeling en uitrol van grote waterstofprojecten. En Hyundai gaat ze daar bij helpen.
Brandstofcel in Grenadier
Beide partijen richten zich op de ontwikkeling van nieuwe technologieën en toepassingen rond waterstof. En misschien zien we binnenkort wel een brandstofcel van Hyundai in de Grenadier, een 4x4-terreinwagen die INEOS momenteel ontwikkelt.
INEOS had al plannen om de Grenadier met een conventionele verbrandingsmotor uit te rusten en misschien komt er dus ook een elektrische variant. Concreet zijn die plannen nog niet. Hyundai en INEOS gaan eerst onderzoek doen naar mogelijke elektrificatie van de auto.
Mocht het zover komen, dan zal de waterstof-elektrisch aangedreven Grenadier onderhuids grote gelijkenissen vertonen met Hyundai’s auto met brandstofcel, de NEXO. Deze SUV is een van de weinige in serie geproduceerde waterstofauto’s ter wereld.
Ontdek de NEXO
Geen schadelijke stoffen
De Hyundai NEXO is sinds 2018 op de markt en kan tot wel 665 km (volgens WLTP) afleggen op een volle tank waterstof. Bovendien stoot hij geen schadelijke stoffen uit en het voltanken neemt slechts 5 minuten in beslag.
Net als INEOS gelooft Hyundai in de toekomst van waterstof. Rond 2030 wil Hyundai jaarlijks 500.000 voertuigen met een brandstofcel – personenauto’s zoals de NEXO, maar óók bedrijfswagens en vrachtwagens – produceren.
Hiermee anticipeert Hyundai op de verwachte stormachtige groei van de vraag naar auto’s met een brandstofcel. Ook in andere sectoren zal de vraag naar brandstofcelsystemen de komende jaren drastisch toenemen.
Nieuwsbrief aanvragen