iMOTION

Het digitale magazine van Hyundai
iMOTION
Het digitale magazine
van Hyundai

Roomservice? Daar hebben ze in dit hotel een robot voor

Geen piccolo die ontbijt op bed komt brengen, maar een robot. Benieuwd hoe dat er uitziet? Breng dan een bezoek aan het Rolling Hills Hotel in Hwaseong, Zuid-Korea. Daar loopt momenteel een pilot van Hyundai met robots die de roomservice verzorgen. Of nog makkelijker, bekijk de video hieronder:

Een opslagunit op een Plug & Drive-platform

De bezorgrobot van Hyundai bestaat uit een opslagunit die is geïntegreerd op een modulair Plug & Drive-platform (PnD). Een connected scherm geeft informatie weer voor de klant aan wie de spullen worden afgeleverd. De robot heeft één wiel en combineert intelligente besturing en remmen, demping en aandrijving in het wiel. Een speciale actuator maakt verdraaiing van 360 graden mogelijk.

Het PnD-platform beweegt autonoom met behulp van LiDAR en camerasensoren. In de geïntegreerde bergruimte vervoert de robot de spullen voor de klant. De autonoom rijdende PnD-robot vindt zelf de beste route om spullen bij de klant af te leveren. Hij signaleert en ontwijkt bewegende en vaste obstakels terwijl hij soepel rijdend zorgt voor snelle levering.

Gasten die eten, drinken en andere spullen via een app bij de roomservice bestellen, krijgen hun bestelling op de kamer bezorgd door een PnD-robot.

Robot brengt bestelling naar hotelkamer

Het Rolling Hills Hotel in Hwaseong is een van de bedrijven die deelnemen aan de pilotprojecten van Hyundai. Gasten die eten, drinken en andere spullen via een app bij de roomservice bestellen, krijgen hun bestelling op de kamer bezorgd door een PnD-robot. De gasten kunnen in real time het bezorgproces volgen zonder dat ze daarvoor extra apps moeten downloaden.

De bezorgrobots gebruiken een op deep learning gebaseerd algoritme om de directe omgeving en mensen om zich heen te herkennen. Bij de juiste hotelkamer signaleert de robot het opengaan van de deur en het verschijnen van de gast. Vervolgens opent de robot automatisch de klep van de bergruimte. De robot communiceert via toepasselijke boodschappen op zijn scherm, aangepast aan de gast. En als hij met de lift naar een andere verdieping gaat, weet de robot ook hoeveel mensen al in de lift staan. Als de lift al vol is, wacht hij netjes op een volgende lift.

Hyundai werkt ook samen met Woowa Brothers, een Koreaanse bezorgdienst die werkt met de Baemin food delivery-app.

Obstakels ontwijken en botsingen voorkomen

De autonoom rijdende robot kan ook heel goed obstakels ontwijken en botsingen voorkomen – zelfs in de nauwe gangen van een hotel. Ook kan hij zonder hulp van mensen, maar met behulp van connectiviteit, met de lift naar een andere etage gaan. Daardoor kan de robot via de beste route zijn bezorgservice uitvoeren.

Hyundai werkt ook samen met Woowa Brothers, een Koreaanse bezorgdienst die werkt met de Baemin food delivery-app. De technologie waarmee de bezorgrobots autonoom – binnen zowel als buiten – hun weg weten te vinden en het eten kunnen bezorgen zonder hulp van mensen, is een ingrijpende innovatie op het gebied van de Last Mile Delivery. Die trekt ook de aandacht van bedrijven in de verkoop en logistiek. Hyundai verwacht dat de bezorgrobots de efficiency in het gehele bezorgproces sterk zullen verbeteren.

Op de hoogte blijven van deze technologische ontwikkelingen bij Hyundai? Meld je dan nu aan voor de digitale nieuwsbrief van Hyundai.

Nieuwsbrief aanvragen

Lees ook

Meer berichten

Hyundai verhalen

Uitgelichte berichten

Meer verhalen