iMOTION

Het digitale magazine van Hyundai
iMOTION
Het digitale magazine
van Hyundai

Na bussen, trucks en treinen nu ook zeeschepen op waterstof

Vrachtwagens, treinen, bussen, heftrucks, auto’s: je kunt bijna geen voertuig bedenken of Hyundai maakt er een waterstof-aandrijving voor. De laatste ontwikkeling: zeeschepen op waterstof. Samen met enkele partners onderzoekt Hyundai de mogelijkheid om krachtige brandstofcelsystemen in grote en kleine boten toe te passen.

Al geruime tijd werkt Hyundai aan de ontwikkeling van auto’s, lichte bedrijfsvoertuigen, trucks en bussen met groene aandrijflijnen. De focus ligt niet alleen op batterij-elektrische voertuigen, maar ook steeds meer op waterstof-elektrische aandrijflijnen.

Niet alleen personenauto’s als de Hyundai NEXO zijn geschikt voor een aandrijfsysteem met een brandstofcel. Hyundai ziet een grote toekomst weggelegd voor waterstof-elektrische aandrijflijnen in (zwaar) transport, zoals trucks en treinen en nu dus ook schepen.

De waterstof-elektrisch aangedreven truck van Hyundai, de XCIENT Fuel Cell.

Schepen met waterstofaandrijving

Het eerste resultaat van het onderzoek naar schepen met een brandstofcel moet in de tweede helft van 2022 zichtbaar. Dat betreft dan kleine schepen met waterstofaandrijving. In de jaren daarna wordt de technologie ook beschikbaar voor middelgrote en grote zeeschepen.

Het mooiste dat rijden op waterstof te bieden heeft is als waterstof door zon- en windenergie wordt geproduceerd. Deze groene waterstof is nu nog relatief duur, in tegenstelling tot grijze waterstof. Die wordt gemaakt uit aardgas, waarbij de vrijkomende CO2 de lucht in gaat.

Hyundai wil de productie van groene waterstof daarom graag voordeliger maken. De oplossing wil Hyundai vinden in een systeem dat werkt met alkaline-water-elektrolyse. Daarmee is de waterstofproductie veel minder kostbaar en tijdrovend dan conventionele groene waterstofproductie.

Waterstof dat door zon- en windenergie wordt geproduceerd, noemen we groene waterstof.

Groter alkaline-water-elektrolysesysteem

Zo werkt alkaline-water-elektrolyse met goedkope katalysatoren. Ook zijn de bouw- en onderhoudskosten voor een dergelijk systeem lager. Naarmate de technologie verbetert kan een groter alkaline-water-elektrolysesysteem worden gebouwd, wat de efficiëntie verder vergroot.

Deze voordeliger productie van waterstof zorgt er niet alleen voor dat groene waterstof aantrekkelijker wordt ten opzichte van ‘grijze’ en ‘blauwe’ waterstof, maar ook wordt het toepassen ervan voor meer bedrijven en doeleinden interessant.


Alles over waterstof

Lees ook

Meer berichten

Hyundai verhalen

Uitgelichte berichten

Meer verhalen