Rij jij elektrisch? Dan heb je ongetwijfeld weleens lopen klungelen met de laadkabel; omdat het donker was en je het laadklepje van je auto niet zo gauw kon vinden. Of omdat het regende en je de in de haast gepakte paraplu verwarde met de laadkabel … Daar heeft Hyundai iets op gevonden: de slimme laadrobot, ook wel Automatic Charging Robot – afgekort ACR. Die zorgt ervoor dat jij nooit meer loopt te stuntelen bij het laden. Hoe het werkt? Bekijk snel de video hieronder.
Zelfstandig inparkeren
In de video zien we een elektrische Hyundai IONIQ 6 zelfstandig inparkeren bij een laadstation. Zodra de auto stilstaat, communiceert de slimme laadrobot met het voertuig om de laadpoort te openen. De exacte locatie en hoek worden berekend door middel van een geïntegreerde camera. De robot bevestigt vervolgens de laadkabel aan de laadpoort van de auto, waarna de laadsessie wordt gestart. Zodra het opladen is voltooid, verwijdert de robot de laadkabel en sluit de klep van de laadpoort van de auto.
De ACR, die er op het eerste gezicht vrij eenvoudig uitziet, is het nieuwste voorbeeld van de geavanceerde robottechnologie van Hyundai. Het Robotics Lab van Hyundai moest bij de ontwikkeling van de ACR rekening houden met verscheidene variabelen, zoals de positie van de auto op de parkeerplek, de vorm van de oplaadpoort, de weersomstandigheden, mogelijke obstakels en het gewicht van de laadkabel.
Om ervoor te zorgen dat een robot een laadkabel stevig aan een laadpoort kan bevestigen, is softwaretechnologie nodig die tegelijkertijd meerdere variabelen kan berekenen. Daartoe ontwikkelde Hyundai een algoritme dat op 3D-camera’s gebaseerde AI-technologie toepast op robots. De nieuwste besturingstechnologie – op basis van deze toepassing – stelt robots in staat om nauwkeurig zware laadkabels te kunnen hanteren.
Bestand tegen water en stof
Omdat de meeste laadstations op buitenlocaties niet overdekt zijn, bouwden de ingenieurs van Hyundai in het R&D-centrum een op maat gemaakt laadstation om de ACR onder verschillende omstandigheden te kunnen testen. Niet alleen resulteerde dat in aanzienlijk betere prestaties, ook kreeg de ACR een IP65-classificatie. IP staat voor International Protection en geeft de beschermingsgraad van een object aan. IP65 betekent dat de ACR bestand is tegen het binnendringen van water en stof, zelfs onder extreme omstandigheden. Ook zorgden de ingenieurs voor verscheidene veiligheidsvoorzieningen rond de robot, waaronder een ingebouwde lasersensor, om mogelijke ongelukken te voorkomen door zowel stationaire als bewegende obstakels te detecteren.
Hyundai verwacht dat slimme laadrobots het opladen van elektrische auto’s aanzienlijk zullen vereenvoudigen en in de toekomst wellicht in staat zijn meerdere geparkeerde voertuigen achter elkaar op te laden.
De nieuwe ACR is te zien op de stand van Hyundai tijdens de Seoul Mobility Show 2023, die van 31 maart tot 9 april wordt gehouden in KINTEX in Ilsan-gu, Goyang-si, Gyeonggi-do.
Op de hoogte blijven
Op de hoogte blijven van de laatste technologische ontwikkelingen bij Hyundai? Meld je dan nu aan voor onze digitale nieuwsbrief.