iMOTION

Het digitale magazine van Hyundai
iMOTION
Het digitale magazine
van Hyundai

IONIQ 6 krijgt maximale score van 5 sterren van veiligheidsorganisatie Euro NCAP

Hij is stoer, sportief, verleidelijk, supergestroomlijnd en volgens sommigen de the hottest car on earth, maar hoe zit het eigenlijk met de veiligheid? Staat de IONIQ 6 ook z’n mannetje in situaties wanneer uiterlijk en aerodynamica er even helemaal niet toe doen? Jazeker, zo oordeelt Euro NCAP. De Europese veiligheidsorganisatie testte de botsveiligheid van de nieuwste Hyundai en beloonde de elektrische sedan met 5 sterren. Dat is de maximale score die een auto in deze onafhankelijke crashtest kan behalen.

Je wilt er liever niet aan denken, maar mocht je onverhoopt betrokken raken bij een aanrijding dan wil je maar een ding: dat je auto hartstikke veilig is. Dat zit, net als bij alle moderne Hyundai’s, wel goed bij de IONIQ 6. Net als de IONIQ 5, het eerste model van Hyundai’s nieuwe line-up-merk IONIQ, voldoet de IONIQ 6 aan de strengste eisen op het gebied van veiligheid.

Surround View Monitor (SVM) biedt de bestuurder 360 graden zicht rond de auto.

Uitblinker in drie veiligheidscategorieën

Voertuigen die de veiligheidstest van Euro NCAP ondergaan, worden beoordeeld in vier categorieën: bescherming van volwassen inzittenden, bescherming van kinderen in de auto, voetgangersbescherming en Safety Assist. De IONIQ 6 blonk uit in de categorieën bescherming van volwassen inzittenden, bescherming van kinderen in de auto en Safety Assist.

Met de maximale score in de crashtest van Euro NCAP bewijst de IONIQ 6 een van de veiligste modellen in zijn klasse te zijn. Hij is dan ook voorzien van de nieuwste veiligheids- en rijassistentiesystemen – gebundeld onder de naam Hyundai Smart Sense – om te voldoen aan de hoogste Europese veiligheidsvoorschriften, zoals:

  • Highway Driving Assist 2 (HDA 2): zorgt ervoor dat de snelheid van de auto en de afstand tot de voorligger constant blijft, terwijl het de auto midden in de rijstrook houdt
  • Blind-Spot Collision-Avoidance Assist (BCA): helpt tijdens het wisselen van rijstrook een aanrijding aan de achterzijde van de IONIQ 6 te voorkomen
  • Smart Cruise Control (SCC): houdt de afstand tot de voorligger constant, net als de door de bestuurder ingestelde snelheid
  • Forward Collision-Avoidance Assist (FCA): helpt een aanrijding met een obstakel vóór de IONIQ 6 te voorkomen.
  • Intelligent Speed Limit Assist (ISLA): past de rijsnelheid aan de geldende snelheidslimiet aan
  • High Beam Assist (HBA): assisteert ’s nachts bij het schakelen tussen groot- en dimlicht wanneer ander verkeer in de tegengestelde rijrichting nadert
  • Driver Attention Alert (DAW): waarschuwt de bestuurder wanneer hij tekenen van vermoeidheid toont
  • Blind-Spot View Monitor (BVM): geeft via camerabeelden de situatie in de dode hoek van de IONIQ 6 weer als de bestuurder van rijstrook wil wisselen
  • Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist (RCCA): helpt bij het achteruit rijden een aanrijding met een aan de linker- of rechterzijde tegemoetkomend voertuig te voorkomen
De Hyundai IONIQ 6 is standaard uitgerust met zeven airbags.

Tweede model van line-up-merk IONIQ

De IONIQ 6 is na de IONIQ 5 het tweede model van IONIQ, het gloednieuwe line-up-merk van Hyundai dat zich exclusief richt op 100% elektrische auto’s. Met zijn gestroomlijnde design, lage luchtweerstandscoëfficiënt van 0,21 en rijbereik tot 614 kilometer (volgens WLTP) is de IONIQ 6 een van de meest energiezuinige elektrische auto’s ter wereld.

De riante actieradius wordt mogelijk gemaakt door het speciale platform waarop de IONIQ 6 is gebouwd. Dit Electric Global Modular Platform (E-GMP) maakt opladen met zowel 400- als 800-voltinstallaties mogelijk, waarbij laden met 800 volt standaard is. Slechts 15 minuten laden zorgt voor een extra actieradius tot 351 km. Meer weten over de IONIQ 6?



Ontdek de IONIQ 6

Lees ook

Meer berichten

Hyundai verhalen

Uitgelichte berichten

Meer verhalen