Het hele artikel lees je in Auto Review nr. 5.
In de ‘grootste stekker-SUV-test’ ooit van Auto Review neemt de IONIQ 5 het op tegen vier andere elektrische auto’s: KIA EV6, Tesla Model Y, Polestar 2 en Mercedes EQB. Allemaal goede EV’s, maar er kan er maar een de beste zijn en dat is – zo wijst de vergelijkende test van het automagazine uit – de IONIQ 5. Wéér een mooi succes voor onze elektrische Hyundai, hoe doet hij dat toch? Nou, dat lees je hieronder.
In eerdere vergelijkende tests maakte de IONIQ 5 gehakt van de concurrentie: niet alleen Volkswagen kreeg een lesje ‘EV’s bouwen doe je zo’, ook Audi en BMW werden terug naar de schoolbanken gestuurd. Het komt daarom niet als een verrassing dat de IONIQ 5 in deze test opnieuw hoge ogen gooit.
Qua binnenruimte is de auto ongenaakbaar. Je hebt geen last van een ruimtevretende middentunnel, de console tussen de stoelen is verschuifbaar en op de prettig zittende achterbank heb je volop hoofd- en beenruimte. Met een inhoud van 527 tot 1.587 liter heeft de Hyundai een zeer bruikbare bagageruimte, en aan de trekhaak mag 1.600 kilo hangen.
Opladen gaat in een sneltreinvaart: met een maximum van 220 kW. Om de accu’s tot 80 procent op te laden, ben je volgens Hyundai maar 18 minuten kwijt – wij stonden een paar minuten langer te laden.
De veiligheid in de IONIQ 5 is dik in orde. De auto heeft een uitstekende wegligging en gaat een sportieve rijstijl niet uit de weg. Met standaard adaptieve cruise control en een actieve spoorassistent blijft de auto keurig binnen de lijntjes.
Onder de streep komt de IONIQ 5 als testwinnaar uit de bus. Zodra hij leverbaar is met het grotere accupakket zet hij zijn concurrenten op nog grotere achterstand.
Doordat de IONIQ 5 meer ruimte te bieden heeft en zich qua veercomfort enkel door de Mercedes (dankzij adaptieve schokdempers) laat verslaan, wordt de Kia EV6 naar de tweede plaats in de eindrangschikking verwezen.
Maak een proefrit in de elektrische IONIQ 5
Benieuwd naar de volledig elektrische IONIQ 5? Kom gerust eens langs voor een proefrit. De IONIQ 5 is verkrijgbaar met keuze uit twee batterijpakketten en achterwiel- of vierwielaandrijving. In totaal zijn er vier uitvoeringen: Style, Connect, Connect+ en Lounge. In de standaarduitvoering Style is de IONIQ 5 (met 58 kWh-batterij) al zeer rijk uitgerust.