De IONIQ 5 is voorzien van Vehicle to Load-technologie (V2L). Daarmee kan de elektrische Hyundai stroom uit zijn eigen batterij gebruiken om andere elektrische apparaten van stroom te voorzien. De V2L-functie van de IONIQ 5 heeft een vermogen van 3,6 kW. De gemiddelde stroomvraag van een standaard bouwkeet ligt tussen de 6 tot 8 kWh per dag. Het accupakket van de auto is voldoende voor dagelijks woon-werkverkeer én stroomvoorziening voor de keet.
Dura Vermeer streeft ernaar zijn CO2-uitstoot zo snel mogelijk te verlagen. Vanaf 2025 wil het bedrijf op bouwplaatsen zelfs volledig emissievrij actief zijn en de IONIQ 5 moet daarbij helpen. Behalve dat de elektrische Hyundai een aanhanger mag trekken tot maar liefst 1.600 kilo, kan de IONIQ 5 iets dat andere elektrische auto’s niet kunnen, namelijk stroom leveren aan andere elektrische apparaten. En op een bouwplaats is dat reuze-handig.
In 2021 testten Hyundai en Dura Vermeer al of bouwketen volledig op accu’s van elektrische auto’s kunnen draaien. Nu krijgt die pilot een vervolg waarbij Hyundai twee exemplaren van de IONIQ levert. Gekeken wordt vooral naar de mens en zijn gedrag. Bouwplaatsmedewerkers van Dura Vermeer testen of zij in de dagelijkse praktijk met de IONIQ 5 als energiebron kunnen fungeren. Want de techniek kan het, maar zijn ‘wij’ er wel klaar voor?
‘Auto inzetten als energiebron vraagt om ander gedrag’
‘De auto inzetten als energiebron vraagt om een ander gedrag dan we nu gewend zijn’, legt Innovatiemanager bij Dura Vermeer Anne Koudstaal uit. ‘Wordt het gebruikelijk om bij aankomst op de bouwplaats de auto direct te koppelen aan de schaftkeet? Wat betekent het als de auto niet volledig is opgeladen? Wat als de bouwplaatsmedewerker tijdens werktijd een tandartsafspraak heeft? Op deze vragen hopen we antwoord te krijgen.’
‘Grote steden kondigen aan dat bouwverkeer op korte termijn volledig elektrisch moet zijn om de uitstoot in de stad te verminderen’, vertelt Barbara Huizink, business unit manager bij Dura Vermeer. ‘Als we onze 150 bouwketen aansluiten op elektrische auto’s, kan ons dat op jaarbasis een CO2-besparing van 4,4 miljoen kilo opleveren. Daarnaast besparen we op de traditionele aggregaten en fossiele brandstoffen en verminderen we vervuiling en geluidsoverlast.’