Een van de technologieën die je onder V2X kunt scharen is Vehicle-to-Grid (V2G). Deze technologie kan energie die in het batterijpakket van een batterij-elektrische voertuig (BEV) is opgeslagen terugleveren aan het elektriciteitsnet, ook wel ‘grid’ genoemd. Bijvoorbeeld om een huishouden of een kantoor te voorzien van stroom.
Hyundai zet vaart achter de ontwikkeling van V2X, voluit: Vehicle-to-Everything. V2X is een verzamelnaam voor de technologie waarbij een elektrische auto, zoals de IONIQ 5 van Hyundai, via de laadkabel stroom teruglevert aan het elektriciteitsnet. Met andere woorden, de elektriciteit stroomt niet meer alleen de elektrische auto (EV) in, maar de EV kan ook elektriciteit terugleveren.
Het Electric Global Modular Platform (E-GMP) waarop de IONIQ 5 van Hyundai is gebouwd, maakt V2G mogelijk en zorgt ervoor dat de balans op het elektriciteitsnet wordt behouden. Opladen wordt vermeden tijdens piekperiodes met hoge energieconsumptie en vindt juist wel plaats wanneer er veel duurzame energie op het net beschikbaar is. Bekijk de infographic hieronder.
Hernieuwbare energiebronnen
Het elektriciteitsnet levert energie die is opgewekt uit hernieuwbare energiebronnen, zoals zon of wind, rechtstreeks aan gebruikers. Dankzij V2G kan deze duurzame energie worden opgeslagen in BEV’s, om pas weer te worden teruggeleverd aan het elektriciteitsnet wanneer duurzame energie simpelweg niet kan worden opgewekt, bijvoorbeeld ’s nachts, of als er geen wind is, of op piekmomenten.
V2G biedt tal van voordelen voor BEV-eigenaren, het elektriciteitsnet en het milieu. Tijdens piekmomenten waarin grote hoeveelheden energie van het net worden afgenomen, kunnen BEV’s energie terugleveren om het elektriciteitsnet te ondersteunen. Eigenaren kunnen hun BEV dan tijdens daluren tegen lagere kosten opladen. Doordat het elektriciteitsnet efficiënter wordt gebruikt, levert V2G besparingen op waar de gebruiker weer van profiteert.
V2X = V2G + V2H + V2B
V2X is de overkoepelende term die wordt gehanteerd om de toegevoegde waarde van BEV’s te beschrijven voor momenten dat ze niet worden gebruikt voor waar ze in eerste instantie voor zijn bedoeld: rijden. Behalve Vehicle-to-Grid (V2G) zijn dat ook Vehicle-to-Home (V2H) en Vehicle-to-Building (V2B).
In V2H kan een BEV zoals de IONIQ 5 van Hyundai een woning van stroom voorzien om zo de energierekening van het huishouden te verlagen en om de vraag op het lokale elektriciteitsnet te verminderen. In V2B kan energie die is opgeslagen in BEV’s worden gebruikt om bijvoorbeeld een kantoorgebouw van stroom te voorzien.
V2G-pilot met IONIQ 5 in Utrecht
Hyundai heeft momenteel een V2G-pilot lopen in de duurzame en groene stadswijk Cartesius in Utrecht. Om deze technologie mogelijk te maken, is in de IONIQ 5 van de V2G-pilot speciale software geïnstalleerd. Deze elektrische Hyundai’s maken deel uit van een samenwerkingsverband met We Drive Solar, dat als doel heeft van Utrecht de eerste regio ter wereld te maken met een bidirectioneel ecosysteem.
Benieuwd naar de volledig elektrische IONIQ 5? Kom gerust eens langs voor een proefrit. De IONIQ 5 is verkrijgbaar met keuze uit twee batterijpakketten en achterwiel- of vierwielaandrijving. In totaal zijn er vier uitvoeringen: Style, Connect, Connect+ en Lounge. In de standaarduitvoering Style is de IONIQ 5 (met 58 kWh-batterij) al zeer rijk uitgerust.