iMOTION

Het digitale magazine van Hyundai
iMOTION
Het digitale magazine
van Hyundai

Hyundai zet bezorgrobot en parkeerrobot aan het werk in slim kantoorgebouw

Benieuwd hoe het kantoorgebouw van de toekomst er uitziet? Breng dan eens een bezoek aan Factorial Seongsu. In dit gloednieuwe, slimme kantoorgebouw in Seoul worden allerlei taken uitgevoerd door robots. De twee nieuwste medewerkers zijn een bezorgrobot en de parkeerrobot. Beide gebruiken ze de nieuwste technologieën van Hyundai.

De bezorgrobot heet DAL-e Delivery. Je kunt hem vergelijken met een butler, maar dan eentje uit de toekomst. DAL-e Delivery is zo geavanceerd dat hij moeiteloos z’n weg vindt in complexe omgevingen als kantoren, grote hotels en winkelcentra. Wanneer je via de mobiele app iets bestelt, bezorgt DAL-e Delivery het in de door de jou gekozen kantoorruimte of vergaderruimte. De robot herkent de ontvanger door middel van geavanceerde AI-gezichtsidentificatietechnologie. Benieuwd hoe dat er uitziet? Bekijk de video hieronder.

Menselijke tintje

DAL-e Delivery kan snelheden tot 1,2 m/s halen en geavanceerde autonome rijtechnologie helpt de bezorgrobot obstakels te herkennen en gemakkelijk te navigeren in drukke omgevingen. Hij is uitgerust met een display van 11,6-inch waarop belangrijke informatie wordt getoond zoals de bestemming en de werkingsstatus. De geanimeerde gezichtsuitdrukkingen op het scherm geven de robot bovendien een menselijke tintje. DAL-e heeft een grote laadcapaciteit en kan tot 16 kopjes koffie en artikelen tot 10 kg tegelijk vervoeren.

Parkeerrobot

De parkeerrobot van Hyundai kan zelfstandig auto’s tot 2,2 ton parkeren met een snelheid tot 1,2 meter per seconde. Hij kan in elke richting bewegen en auto’s in krappe ruimtes manoeuvreren, waardoor er meer parkeerplaatsen beschikbaar komen. Sinds kort is de parkeerrobot actief in Factorial Seongsu. Wanneer je je auto weer nodig hebt, haalt de parkeerrobot hem op van zijn parkeerplek en brengt hem geheel zelfstandig naar je toe.

Slechts 110 millimeter hoog

De parkeerrobot bestaat uit twee platte en brede robots die geheel zelfstandig onder een auto schuiven. Hij tilt de auto bij de wielen op om deze vervolgens te kunnen verplaatsen. Omdat deze robots slechts 110 millimeter hoog zijn, passen ze onder elke auto. De parkeerrobot maakt gebruik van LIDAR-sensoren om mensen in de buurt te detecteren en ongelukken te voorkomen.

Oplaadrobot

Hyundai heeft ook een slim parkeersysteem ontwikkeld dat tot 50 parkeerrobots tegelijk kan aansturen. Dit systeem helpt de parkeerrobots om via optimale routes te navigeren en meerdere auto’s tegelijk te verplaatsen. Binnenkort gaat de parkeerrobot samenwerken met de automatische oplaadrobot van Hyundai om oplaaddiensten voor elektrische auto’s aan te kunnen bieden en het gemak voor klanten nog verder te maximaliseren.

Automatisch laden

Nadat de parkeerrobot de auto naar het laadpunt heeft gebracht, controleert de automatische oplaadrobot (Automatic Charging Robot – ACR) de kentekenplaat en de batterijstatus. Op basis daarvan herkent de parkeerrobot de oplaadpoort van de elektrische auto en wordt de laadkabel automatisch aan de laadpoort van de auto bevestigd. Zodra het opladen is voltooid, verwijdert de robot de laadkabel, sluit de klep van de laadpoort en brengt de auto terug naar zijn parkeerplaats.

Slimme mobiliteitsoplossingen

De oplaadrobot is net als de bezorgrobot en parkeerrobot een voorbeeld van Hyundai’s geavanceerde robottechnologie. Hyundai verandert steeds meer van een traditionele autofabrikant in een aanbieder van slimme mobiliteitsoplossingen. Robotica is een belangrijk onderdeel van die transformatie. Op de hoogte blijven van deze technologische ontwikkelingen bij Hyundai? Meld je dan nu aan voor de digitale nieuwsbrief van Hyundai.


Nieuwsbrief aanvragen

Lees ook

Meer berichten

Hyundai verhalen

Uitgelichte berichten

Meer verhalen