LIDAR-technologie
Hyundai maakt voor zijn zelfrijdende IONIQ gebruik van LIDAR-technologie. LIDAR staat voor Light Detection And Ranging of Laser Imaging Detection And Ranging. Anders dan de meeste autonoom rijdende auto’s die de omgeving scannen met camera’s en radarbeelden, verkent de IONIQ de wereld om zich heen met behulp van lasertechniek. Het LIDAR-systeem bevindt zich in de voorbumper in plaats van op het dak, waardoor de Hyundai IONIQ uiterlijk nauwelijks verschillen vertoont met andere auto’s in het verkeer.
Nauwkeurig manoeuvreren
De LIDAR-technologie stelt de Autonomous IONIQ Concept in staat een zeer precies beeld van zijn omgeving te schetsen en om daar uiterst nauwkeurig doorheen te manoeuvreren. Dat gebeurt onder meer door signalen uit te zenden en vliegensvlug via reflectie weer op te vangen. LIDAR krijgt daarbij hulp van andere systemen, zoals gps dat de precieze locatie van de auto bepaalt, en camera’s die voetgangers en oriëntatiepunten als wegmarkeringen verkeersborden herkennen.
Andere speciale technieken
Bovendien zit de Autonomous IONIQ Concept bomvol andere speciale technieken die het mogelijk maken zonder hulp van de bestuurder van A naar B te rijden. De gegevens van die speciale (radar)technieken worden gecombineerd met die van LIDAR, waardoor de Autonomous IONIQ Concept beschikt over alle zintuigen die nodig zijn om zelfstandig te kunnen rijden. Veel van deze technieken vinden we ook terug in de productieversie van de Hyundai IONIQ:
- Smart Cruise Control zorgt ervoor dat de auto zelf zijn snelheid aanhoudt en aanpast op basis van de snelheid van zijn voorganger
- Lane Keeping Assist system zorgt ervoor dat de auto binnen de lijnen blijft en corrigeert het stuur als de auto over de lijn dreigt te gaan
- Pedestrian Detection detecteert voetgangers in de nabijheid van de auto en waarschuwt tijdig de bestuurder
Testen in stedelijke gebieden
Nu al doet Hyundai volop onderzoek met drie zelfrijdende Hyundai’s IONIQ en twee zelfrijdende waterstofauto’s Hyundai ix35 Fuel Cell op zijn eigen testbaan in Namyang in Zuid-Korea. De volgende stap is het testen van autonoom rijdende Hyundai’s in stedelijke gebieden.
Eigen systeem
Overigens is Hyundai bezig met de ontwikkeling van een geheel eigen systeem dat autonoom rijden mogelijk maakt, maar aanzienlijk minder computerkracht vergt en minder prijzig is. Daarmee wil Hyundai autonoom rijden nog dichter bij de consument brengen.
Facebook reacties