Zonnepanelen op daken van huizen zie je tegenwoordig overal, maar zonnepanelen op gewone auto’s? Nee, dat kenden we nog niet. Hyundai brengt daar verandering in door zonnepanelen te ontwikkelen voor auto’s om de verbrandingsmotor, de hybride- of de elektrische aandrijflijn te ondersteunen. De eerste generatie auto’s met oplaadsystemen op zonne-energie worden vanaf 2019 verwacht.
Hyundai ontwikkelt nu drie verschillende oplaadsystemen die gebruikmaken van zonne-energie:
Siliconen zonnepaneel: wordt bevestigd op het dak en laadt per dag 30 tot 60 procent van de batterij op
Semi-transparant zonnepaneel: voor een auto met verbrandingsmotor. Kan tevens dienstdoen als panoramisch schuifdak
Lichtgewicht flexibele zonnecellen: wordt toegepast in de motorkap of het dak van een auto om zo de batterij maximaal op te laden
Rijdende energiecentrales
Het oplaadsysteem bestaat uit een zonnepaneel, een regulator en een batterij. Het zonnepaneel zet het licht om in elektriciteit om de batterij op te laden. Een zonnepaneel met een vermogen van 100 watt produceert in de volle zon 100 Wh elektrische energie.
In de toekomst zullen verschillende elektrische systemen de energietoevoer in auto’s verzorgen. Daardoor veranderen auto’s in rijdende energiecentrales die actief stroom opwekken. In plaats van energieverbruikers worden auto’s energieopwekker.
Marktleider elektrisch rijden
Hyundai is marktleider op het gebied van elektrisch rijden. Met de volledig elektrisch aangedreven KONA Electric en IONIQ Electric en de waterstofauto NEXO heeft Hyundai drie uitgesproken duurzame modellen. Deze zero emissie-auto’s vallen alle drie in de voor zakelijk rijders gunstige 4 % bijtellingscategorie. De Hyundai IONIQ Hybrid en IONIQ Plug-in Hybrid combineren een zuinige brandstofmotor met de energie van een oplaadbare batterij.