iMOTION

Het digitale magazine van Hyundai
iMOTION
Het digitale magazine
van Hyundai

Met hybride-rallyauto op jacht naar de wereldtitel

De strijd om het wereldkampioenschap rally – het FIA World Rally Championship (WRC) – slaat dit jaar een volledig nieuwe, duurzamere weg in. De Rally1-auto vervangt de World Rally Car waarmee al sinds 1997 wordt geracet. De nieuwe regels zijn vooral bedoeld om de topklasse van de rallysport veel groener te maken. Hyundai Motorsport heeft daarvoor een gloednieuwe hybride-rallyauto ontwikkeld: de Hyundai i20 N Rally1.

Hyundai maakt zich sterk voor verduurzaming van de autosport en wil nog meer de nadruk leggen op sportauto’s met geëlektrificeerde aandrijflijnen. De focus ligt daarbij het PURE ETCR-toerwagenkampioenschap voor elektrische raceauto’s en, met ingang van dit jaar, op het WRC. Behalve Hyundai hebben ook M-Sport en Toyota hebben zich officieel verbonden aan de nieuwe hybride Rally1-regels.

De Hyundai i20 N Rally1 maakt zijn officiële debuut in de legendarische Rally van Monte Carlo.

Debuut Hyundai i20 N Rally1 in Monte Carlo

De Hyundai i20 N Rally1 is gebaseerd op de Hyundai i20, een sportieve compacte middenklasser die bij elke Hyundai-dealer in de showroom staat en gebruikmaakt van 48-volt Mild Hybrid-technologie dat zorgt voor 3 tot 4 procent minder benzineverbruik en CO2-uitstoot. Van 20-23 januari maakt de Hyundai i20 N Rally1 zijn officiële debuut. Dan vindt namelijk de allereerste race van 2022 plaats, de legendarische Rally van Monte Carlo.

De grootste verandering ten opzichte van de vorige WRC-rallyauto bevindt zich onder de motorkap. Daar ligt een hybride aandrijflijn waarbij de viercilinder 1,6-liter benzinemotor met turbo samenwerkt met een elektromotor van 100 kW en een 3,9 kWh batterijpakket. Het is de bedoeling dat het hybride-systeem de aandrijving voor zijn rekening neemt op de verbindingsroutes tussen de verschillende stages.

Hyundai testte uitgebreid met de i20 N Rally1, onder meer op besneeuwde wegen in de Franse Vogezen.

Hyundai i20 N Rally1 uitgebreid getest

Hyundai heeft de afgelopen weken uitgebreid getest met de i20 N Rally1. Dat gebeurde op verschillende soorten ondergrond – asfalt, grind, sneeuw – en op verschillende locaties in Europa, met als doel de verschillende omstandigheden van de diverse WK-races zoveel mogelijk te simuleren. Ter voorbereiding op de Rally van Monte Carlo testte Hyundai uitgebreid op besneeuwde wegen in de Franse Vogezen.

Met de Hyundai i20 N Rally1 mikt Hyundai opnieuw op het kampioenschap bij de constructeurs, een titel die ook al in 2019 werd behaald. Hoog op het verlanglijstje staat bovendien de rijderstitel. Daarvoor heeft Hyundai twee belangrijke ijzers in het vuur: Thierry Neuville en Ott Tänak. Laatstgenoemde was al eens – in dienst van een ander team – wereldkampioen en Thierry Neuville stond al vijf keer op de tweede podiumplek.

Na vijf tweede plaatsen gaat Hyundai-rallyrijder Thierry Neuville dit jaar vol voor de wereldtitel in het WK Rally.

Oliver Solberg en Dani Sordo delen stuur

Het team wordt gecompleteerd door Oliver Solberg en Dani Sordo. De Zweed en de Spanjaard zullen het stuur delen van de derde Hyundai i20 N Rally1. Dani Sordo is een van de meest geroutineerde coureurs in het FIA World Rally Championship, terwijl Oliver Solberg vorig jaar pas debuteerde in de hoogste klasse van het WK rally. Oliver is de zoon van voormalig WRC-kampioen Petter Solberg en geldt als een groot talent.

De overstap naar hybride past binnen de strategie van Hyundai om in de toekomst alleen nog maar elektrische auto’s te verkopen. Nu al loopt Hyundai wereldwijd voorop op het gebied van hybride-, plug-in hybride- en volledig elektrische aandrijflijnen en brandstofceltechnologie. De ervaring en kennis die Hyundai in het ETCR en WRC opdoet, wil het gebruiken voor het verder verfijnen van zijn geëlektrificeerde modellengamma.

Ontdek onze elektrische modellen

Lees ook

Meer berichten

Hyundai verhalen

Uitgelichte berichten

Meer verhalen