Het hele artikel lees je in AutoWeek nr. 5.
We scheppen niet snel op. Liever laten we jou zelf ontdekken hoe goed onze auto’s zijn. Maar in het geval van de Hyundai i10 kunnen we er niet omheen: dit moet wel bijna de beste auto in zijn klasse zijn. Al sinds het moment dat de Hyundai i10 jaren geleden door AutoWeek werd uitgeroepen tot beste stadsauto van Nederland geldt hij als de benchmark in zijn klasse. En nog steeds maakt hij die reputatie waar, zo lezen we in de vergelijkende test van AutoWeek waarin hij het opneemt tegen de Opel Karl.
In 2017 kreeg de Hyundai i10 een facelift, te herkennen aan de ronde dagrijlampen. Hij won de ene test na de andere en was als duurtester een jaar lang een graag geziene gast op de redactie. We schuwden de lange trips niet, ondanks het formaat en de bescheiden motor. Sterke punten zijn het ruime interieur, het mooie dashboard en de royale uitrusting.
Als we instappen wacht een verrassing. Dit is allesbehalve basis. […] De pook is kort en zit lekker hoog. Het instrumentarium is mooi compleet en goed afleesbaar en er is zelfs een infotainmentsysteem, deels te bedienen vanaf het multifunctionele stuur. Echt niets doet je eraan herinneren dat je hier in een auto uit het kleinste segment zit.
De motor mag dan minder vermogen hebben dan die van de Karl, het maximumkoppel is vrijwel gelijk en is al bij een veel lager toerental beschikbaar. Zo blijkt al snel dat die 66 pk wel voldoende is. Het motorgeluid is goed geïsoleerd en schakelen gaat lekker licht. Op de snelweg, met de cruise control op 105 km/h, klinkt er vanuit de verte wat gebrom.
De besturing is gevoelloos, maar wat het weggedrag betreft valt er weinig aan te merken op de i10. Het voelt allemaal goed en evenwichtig aan. Op slecht wegdek zou je de vering wat te stug kunnen vinden, maar met meer mensen en bagage aan boord is daar minder van te merken. Die mensen vinden ook achterin een goede zitplek en bijna net zoveel beenruimte als in een auto uit het B-segment.
In deze i10 Comfort ben je niet slecht bedeeld, aangezien navigatie, cruise control en vier elektrische ramen standaard zijn. […] Beide auto’s laten zien dat ze voor hun klasse alles bieden wat je in een moderne auto mag verwachten, ook als het gaat om het aantal airbags. Na de botsproef door Euro NCAP kregen ze vier sterren op hun rapport.
In hun segment zijn dit zo ongeveer de twee best rijdende auto’s die er te koop zijn. […] Op enkele belangrijke onderdelen scoort de Hyundai i10 meer punten en dat bezorgt hem de overwinning. Het is een auto waarmee je niets fout kunt doen.
Hoe ziet jouw ideale Hyundai i10 eruit?
Benieuwd wat de Hyundai i10 allemaal nog meer te bieden heeft? Ontdek hem zelf op de speciale Hyundai i10-pagina. Of stel hem direct helemaal naar jouw eigen smaak samen in de car configurator.