Daarbij ligt de focus voor een belangrijk deel op brandstofceltechnologie. Al sinds de jaren negentig investeert Hyundai veel geld in de ontwikkeling van waterstof-elektrisch aangedreven voertuigen en dat leidde in 2012 tot de serieproductie van de revolutionaire Hyundai ix35 Fuel Cell.
Earth Day (Dag van de Aarde) is de dag waarop elk jaar – op 22 april – wereldwijd aandacht wordt gevraagd voor klimaatverandering en de gevolgen daarvan voor onze aarde. Dat we zuinig moeten zijn op onze planeet is duidelijk – niet alleen op Earth Day, maar 365 dagen per jaar – en daarom zet Hyundai al decennialang in op vergroening van zijn modellen en de ontwikkeling van duurzame mobiliteitsoplossingen.
Hyundai NEXO is volledig emissievrij
Zijn opvolger, de Hyundai NEXO, is nóg geavanceerder. De indrukwekkende SUV is het ‘levende’ bewijs dat waterstof-elektrische en batterij-elektrische mobiliteit perfect samengaan. Net als de volledig elektrische KONA Electric en IONIQ Electric stoot de NEXO geen grammetje CO2 uit.
Om aandacht te vragen voor Earth Day, brachten Hyundai en de wereldberoemde K-popband BTS samen de muziekvideo For Tomorrow We Won’t Wait uit. Daarin laten de BTS-leden zien hoe je heel eenvoudig zelf een bijdrage kunt leveren aan een betere wereld. Bekijk hieronder de video:
100 miljoen keer bekeken op YouTube
Vorig jaar maakten Hyundai en BTS ook al een Earth Day-video. Die werd maar liefst 100 miljoen keer bekeken op YouTube. In de nieuwe video is ook een hoofdrol weggelegd voor de NEXO. Behalve dat de SUV volledig emissievrij is valt hij op door zijn actieradius van 665 kilometer.
Ontdek de NEXO
Ons doel: de waterstofmaatschappij
Het grote doel is uiteindelijk om een samenleving te creëren zonder uitstoot van schadelijke stoffen, de zogenaamde waterstofmaatschappij. Vrachtwagens, bussen, treinen, metro’s, schepen, heftrucks … alles wat beweegt en een verbrandingsmotor heeft komt in aanmerking voor waterstof-aandrijving.
Behalve de productie van waterstof-elektrische personenauto’s wil Hyundai brandstofcelsystemen integreren in de transportsector. Hyundai mikt op de levering van 200.000 brandstofcelsystemen per jaar in 2030 en zet in op de productie van 500.000 waterstof-elektrische voertuigen per jaar.