iMOTION

Het digitale magazine van Hyundai
iMOTION
Het digitale magazine
van Hyundai

Hyundai bouwt nieuwe fabriek voor elektrische auto’s in Ulsan

Hyundai pakt stevig door met de ontwikkeling van milieuvriendelijke auto’s. Alle pijlen zijn gericht op verdere elektrificatie van het gamma en daar zijn flinke investeringen mee gemoeid. Een gloednieuwe EV-fabriek in Ulsan (Zuid-Korea) – kosten: 1,53 miljard dollar – moet een toonaangevende rol spelen in de transitie naar elektrische mobiliteit. De bouw van deze hypermoderne productiefaciliteit begint nog dit jaar.

De nieuwe fabriek beslaat een oppervlak van 548.000 vierkante meter. In 2025 moet de bouw zijn voltooid. In de fabriek worden alleen elektrische auto’s gemaakt en de eerste exemplaren rollen naar verwachting begin 2026 van de band. De jaarlijkse capaciteit bedraagt 200.000 voertuigen. Een elektrische SUV van Genesis, het luxemerk van Hyundai Motor Group, is het eerste model dat in de nieuwe fabriek wordt geproduceerd.

Een gerestaureerde Hyundai Pony, een van de modellen die in het verleden van de band rolden in de Hyundai-fabriek in Ulsan.

Aandacht voor de mens

In de gloednieuwe productiefaciliteit in Ulsan is er meer dan ooit aandacht voor de mens. De fabriek moet een optimale werkomgeving voor het personeel zijn, geheel in de visie van de oprichter van Hyundai, Chung Ju-yung (1915-2001), die van mening was dat de auto-industrie de hoeksteen van de Koreaanse economie moest worden en de industriële ontwikkeling van het land zou ondersteunen.

De productiefaciliteit van Hyundai in Ulsan begon in 1968 als een bescheiden assemblagefabriek. De ontwikkeling en de daaropvolgende massaproductie van Hyundai’s allereerste eigen model, de Pony, zorgde voor een explosieve groei van de fabriek en demonstreerde de vastberadenheid en gedrevenheid van de werknemers om de eerste onafhankelijk ontwikkelde auto van Zuid-Korea te realiseren.

Bovendien zorgde de massaproductie van de Pony voor technologische onafhankelijkheid; de productie van auto-onderdelen gebeurde steeds meer binnenshuis, daar waar het voorheen nog afhankelijk was van de import van auto-onderdelen van overzee. Meer dan een halve eeuw later is de productiefaciliteit van Hyundai in Ulsan de grootste op zichzelf staande fabriek ter wereld.

Een gerestaureerde Cortina. Hyundai begon zijn activiteiten ooit met de assemblage van dit model in zijn fabriek in Ulsan.

Een optimale werkomgeving

De nieuw te bouwen EV-fabriek wordt de eerste nieuwe fabriek van Hyundai in Korea in 29 jaar, na de opening van de fabriek in Asan in 1996. De nieuwe productiefaciliteit wordt een mensgerichte fabriek waarin de werknemers elektrische auto’s bouwen in een optimale werkomgeving met extra aandacht voor veiligheid en een goede en gezonde werksfeer. Zo komt in de fabriek bijvoorbeeld nog meer natuurlijk licht binnen, zodat de werknemers – letterlijk – de warmte van de zon kunnen voelen.

Een tentoonstelling over het erfgoed van Hyundai moet de bouw van de nieuwe fabriek extra glans geven. In de tentoonstelling wordt teruggeblikt op 50 jaar Ulsan-fabriek. Dat gebeurt aan de hand van drie thema’s: The Beginning of a Dream (Het begin van een droom), The Realization of a Dream (De realisatie van een droom) en Our Dream, Dreams Ever Dreamt (Onze droom, dromen ooit gedroomd).

Het eerste thema The Beginning of a Dream toont onder meer een gerestaureerde Cortina, de eerste auto die van de band rolde in de fabriek in Ulsan. Het tweede thema laat de geboorte van de Pony zien en het laatste thema Our Dream, Dreams Ever Dreamt bevat herinneringen aan de evolutie van de Ulsan-fabriek en de werknemers die er deel van uitmaakten. De tentoonstelling zal vanaf januari volgend jaar voor het publiek toegankelijk zijn in de Heritage Hall van het Ulsan Plant’s Culture Centre.


Alle elektrische Hyundai's

Lees ook

Meer berichten

Hyundai verhalen

Uitgelichte berichten

Meer verhalen