Met de bouw van twee nieuwe brandstofcelfabrieken in Zuid-Korea komt de door Hyundai zo gewenste waterstofmaatschappij weer een stapje dichterbij. Hyundai is groot voorstander van waterstof als energiedrager van de toekomst. Klimaatproblemen bedreigen onze aarde en de inzet van waterstoftechnologie zou de uitstoot van schadelijke stoffen voor een belangrijk deel tegen kunnen gaan.
De fabrieken verrijzen in Cheongna International City in de havenstad Incheon, net ten westen van Seoul en Ulsan. Incheon telt circa 2,9 miljoen inwoners en is daarmee de op twee na grootste stad van het land. Met de bouw van de twee fabrieken is een investering van 1,1 miljard dollar gemoeid.
De nieuwe brandstofcelfabrieken van Hyundai Mobis moeten in de tweede helft van 2023 operationeel zijn. De jaarlijkse productie bedraagt 100.000 brandstofcelsystemen en daarmee groeit Hyundai Mobis uit tot ’s werelds grootste producent van brandstofcellen.
Met de bouw van de twee productiefaciliteiten in Zuid-Korea komt het aantal brandstofcelfabrieken van Hyundai Mobis op drie. De eerste fabriek, in Chungju in Zuid-Korea, opende in 2020 en heeft een jaarlijkse productiecapaciteit van ongeveer 23.000 brandstofcellen.
700.000 brandstofcellen per jaar
Hyundai gelooft in een belangrijke rol voor waterstof in de mobiliteit van de toekomst en heeft plannen voor de productie – vanaf 2030 – van in totaal 700.000 brandstofcellen per jaar, waarvan 500.000 voor voertuigen en de rest voor onder meer schepen en bouwmachines.
Hyundai zet daarmee vol in op een serie ‘groene’ voertuigen als duurzame oplossing voor emissieloze mobiliteit. Momenteel ontwikkelt Hyundai Mobis brandstofcelsystemen voor waterstof-elektrisch aangedreven heftrucks en heeft het plannen voor graafmachines met een brandstofcel.
Daarnaast is Hyundai wereldwijd inmiddels de belangrijkste fabrikant van waterstof-elektrische vrachtwagens en auto’s. Onlangs verkocht Hyundai in Europa zijn duizendste NEXO, de enige waterstof-elektrisch aangedreven SUV ter wereld.