iMOTION

Het digitale magazine van Hyundai
iMOTION
Het digitale magazine
van Hyundai

VIDEO: geslaagde test met truck platooning

Vrachtwagens die zelfstandig in colonne rijden, op korte afstand van elkaar en met dezelfde constante snelheid. Deze vorm van autonoom rijden noemen we truck platooning. Hyundai is al heel ver met deze techniek en liet dat zien met een succesvolle test met twee Hyundai Xcient-trucks op een snelweg in Zuid-Korea. Benieuwd hoe dat er uitziet? Bekijk de video hieronder:

Betere doorstroming

Bij truck platooning communiceren de vrachtwagens onderling met elkaar. De trucks zijn uitgerust met slimme technieken die autonoom rijden mogelijk maken en daarmee de doorstroming en de veiligheid op de weg verbeteren. De chauffeurs achter het stuur van de vrachtwagens zijn er alleen om in noodgevallen in te kunnen grijpen.

Afstand van 16,7 meter

Platooning begint als de bestuurder van een truck de voorliggende truck nadert en de platooning-modus activeert. Vervolgens houdt de achtervolgende truck automatisch een afstand van 16,7 meter aan, waarbij de voorste vrachtwagen de snelheid bepaalt. De achterste vrachtwagen volgt automatisch, zonder dat een chauffeur de truck hoeft te besturen.

De Hyundai Xcient-trucks zijn uitgerust met slimme technieken die truck platooning mogelijk maken en daarmee de doorstroming en de veiligheid op de weg verbeteren.

V2V-communicatie

Tijdens de proef met twee Hyundai Xcient-trucks werden ook het aansluiten van andere voertuigen, noodstops en V2V-communicatie (vehicle-to-vehicle) getest bij snelheden van 60 km/u. De zelfsturende truck maakt ook gebruik van rijstrookassistentie. Omdat menselijk ingrijpen niet nodig is, resulteert dat in minder vermoeidheid van de chauffeur en verhoogt dat de veiligheid.

Minder luchtweerstand

Elektronisch aan elkaar gekoppelde vrachtwagens die op korte afstand van elkaar over de snelweg rijden bieden grote voordelen. Het bevordert de doorstroming van het verkeer waardoor goederen sneller op de plek van bestemming zijn. Daarnaast ondervinden vrachtwagens die dicht op elkaar rijden minder luchtweerstand: dat scheelt brandstof en zorgt voor minder emissies. 

Vrachtwagens zoals de Hyundai Xcient die dicht op elkaar rijden ondervinden minder luchtweerstand: dat scheelt brandstof en zorgt voor minder emissies.

Advanced Driver Assistance System (ADAS)

De technologieën die truck platooning mogelijk maken hebben veel raakvlakken met de moderne technologieën waarmee moderne Hyundai’s nu al (standaard) zijn uitgerust. Zoals Lane Following Assist (LFA) dat de bestuurder helpt in het midden van de rijstrook te blijven, of Smart Cruise Control dat zorgt voor een vaste afstand tot de voorligger. Deze (veiligheids)systemen maken deel uit van het Advanced Driver Assistance System (ADAS) van Hyundai. Zij dragen bij aan de autonome rijfuncties van de auto en helpen de bestuurder aanrijdingen te voorkomen.

Zo blijf je op de hoogte

Op het gebied van mobiliteit is veel meer mogelijk dan alleen auto’s maken. Hyundai wil grenzen verleggen, grenzen doorbreken en zich verdiepen in allerlei slimme innovaties. Op de hoogte blijven van de laatste technologische ontwikkelingen? Meld je dan nu aan voor de gratis digitale nieuwsbrief van Hyundai.


Nieuwsbrief aanvragen

Lees ook

Meer berichten

Hyundai verhalen

Uitgelichte berichten

Meer verhalen