De ideale auto is voor iedereen anders, maar dat hij in de eerste plaats veilig moet zijn staat als een paal boven water. Dáár hoef je bij de IONIQ 6 niet aan te twijfelen. De elektrische Hyundai is volgens Euro NCAP namelijk de veiligste grote familieauto van 2022.
Van alle nieuwe auto’s die afgelopen jaar de crashtest van de onafhankelijke Europese veiligheidsorganisatie ondergingen, scoorde de IONIQ 6 de meeste punten, met name op het gebied van veiligheid voor volwassenen en kinderen. Daarmee mag de IONIQ 6 zich Best in Class in de categorie Large Family Car noemen.
De onderscheiding volgt op de succesvolle botsproeven waaraan de IONIQ 6 afgelopen jaar door Euro NCAP werd onderworpen. Daarin behaalde de elektrische sedan 5 sterren en dat is de maximale score die een auto in deze onafhankelijke crashtest kan behalen. Net als de IONIQ 5, het eerste model van Hyundai’s nieuwe line-up-merk IONIQ, voldoet de IONIQ 6 aan de strengste eisen op het gebied van veiligheid.
Beoordeling in vier categorieën
Auto’s die de veiligheidstest van Euro NCAP ondergaan, worden beoordeeld in vier categorieën: bescherming van volwassen inzittenden, bescherming van kinderen in de auto, voetgangersbescherming en Safety Assist. Auto’s komen alleen in aanmerking voor het predicaat Best in Class op basis van hun beoordeling met standaard veiligheidsuitrusting. Extra beoordelingen op basis van optionele uitrusting zijn uitgesloten.
De IONIQ 6 blinkt uit in de categorieën bescherming van volwassen inzittenden, bescherming van kinderen in de auto en Safety Assist. De veiligheid voor volwassenen in de auto krijgt van het Europese veiligheidsinstituut een score van 97 procent, goed voor de eerste plaats in deze categorie. En met een waardering van 87 procent – de maximale score op dit onderdeel – blijkt ook de veiligheid voor kinderen van 6 tot 10 jaar onovertroffen. Op het onderdeel Safety Assist scoort de elektrische Hyundai 90 procent.
Met de titel Best in Class 2022 bewijst de IONIQ 6 in de onafhankelijke crashtests beter te hebben gepresteerd dan zijn concurrenten. Omdat de eisen in de test elk jaar hoger liggen, wordt de Best in Class-vergelijking alleen per kalenderjaar gemaakt. Dit verzekert dat alle auto’s aan de hand van dezelfde normen worden beoordeeld. 2022 was voor Euro NCAP het drukste jaar ooit. In totaal werden maar liefst 66 nieuwe personenauto’s getest.
Nieuw veiligheidspakket Smart Sense
De IONIQ 6 krijgt extra waardering voor zijn nieuwe veiligheidspakket, getiteld Smart Sense. Daaronder valt onder meer Highway Driving Assist 2 (HDA 2) dat het rijden op de snelweg veiliger en comfortabeler maakt. Op basis van informatie van de camera aan de voorzijde, radarsensoren en navigatiegegevens, houdt HDA 2 de snelheid van de auto en de afstand tot de voorligger constant, terwijl het de auto ook midden in de rijstrook houdt. Het systeem kan de bestuurder ook helpen bij het wisselen van rijstrook.
Navigation based Smart Cruise Control (NSCC) maakt gebruik van het geavanceerde navigatiesysteem om te anticiperen op bochten en rechte stukken op de geplande route via de snelweg en past de snelheid aan voor extra veiligheid. Ook houdt NSCC de afstand tot de voorligger constant, net als de door de bestuurder ingestelde snelheid.
De IONIQ 6 is standaard uitgerust met zeven airbags, waaronder een airbag tussen de twee voorstoelen. Die moet voorkomen dat de bestuurder en bijrijder in geval van een aanrijding elkaar kunnen verwonden. Meer weten over de veiligheids- en rijassistentiesystemen in de IONIQ 6?