iMOTION

Het digitale magazine van Hyundai
iMOTION
Het digitale magazine
van Hyundai

Duurtestreportage AutoWeek: 10 uur in een Hyundai i10? Graag!

De Hyundai i10 is allang geen kleine auto meer. Sterker nog, hij kan zich – in heel veel opzichten – moeiteloos meten met auto’s uit een hogere klasse. Maar hoe is het om er lange afstanden mee af te leggen? Om daar achter te komen stuurde AutoWeek de nieuwe Hyundai i10 in tien uur langs alle plaatsen in Nederland met het woord tien in de naam, een rit over maar liefst 884 kilometer. Uiteraard leverde dat een prachtig reisverslag op. Wij trakteren je op een paar quotes uit het artikel.

Auto’s zijn op Tiengemeten in principe niet welkom. Maar voor ons bijzondere verhaal maakt het bezoekerscentrum Tiengemeten graag een uitzondering.

Na een korte fotosessie varen we direct met dezelfde pont weer terug, want de volgende bestemming – Tienray – ligt dik 170 km verderop.

Op het eerste lange snelwegstuk blijkt het erg prettig dat Hyundai de i10 van cruise control heeft voorzien. Zelfs in de allergoedkoopste i-Drive-versie kan de voet van het pedaal.

Evengoed is ‘onze’ Premium-versie comfortabeler, dankzij onder meer climate control, een middenarmsteun en, niet te vergeten, een uitgebreid multimediasysteem.

Met de elleboog uit het raam richten we de i10-neus naar het noordoosten. Bestemming: Tiendeveen, even voorbij Hoogeveen, in Drenthe.

Bij 100 op de teller is er wat betreft geluid en stabiliteit weinig reden tot klagen. Een ander voordeel van dat tempo: het aangename verbruik. De meter in de vrij uitgebreide boordcomputer kruipt naar gemiddeld 1 op 20.


Lees ook:

Pers over de Hyundai i10: Wéér de beste compacte auto van Nederland


 

Met Stiens, dik 7.500 inwoners, sluiten we de serie op een passende manier af. Het is niet alleen de grootste plaats van de reeks die we vandaag bezoeken, maar waarschijnlijk ook de oudste.

Via de Afsluitdijk gaat het terug naar de Randstad. Het gas kan inmiddels op de plank; na 19.00 uur is 130 km/h toe gestaan. Met amper verkeer op de weg hoeven we ook weinig af te remmen en op te trekken, dus nu gaat het best.

De i10 heeft in elk geval nogmaals onderstreept dat het echt geen punt is om een keer veel te rijden met een auto in dit segment. Ten opzichte van zijn al erg volwassen voorganger is de nieuwe i10 nog stiller en comfortabeler, waarbij vooral het veercomfort in positieve zin opvalt.

Na een lange dag stappen we zonder rug- of andere lichamelijke klachten uit. Dat is een enorm compliment voor de stoel, maar ook voor de zitpositie. Die is ook voor langere mensen prima, waarbij hooguit de enigszins beperkte beenruimte nog als nadeel ten opzichte van grotere modellen kan worden genoemd. Tien uur in een i10? Graag!

Het hele artikel lees je in AutoWeek nummer 41.

Hoe ziet jouw ideale Hyundai i10 eruit?

De nieuwe Hyundai i10 valt vooral op door zijn volwassen uitstraling en immense binnenruimte. Ontdek hem zelf op de speciale Hyundai i10-pagina. Of stel hem direct helemaal naar jouw eigen smaak samen in de car configurator.


Hyundai i10 samenstellen

Lees ook

Meer berichten

Hyundai verhalen

Uitgelichte berichten

Meer verhalen