'Stormtrooper op wielen', 'retro, ruim en retegoed' of 'de auto die je wilt'. Wij vinden de IONIQ 5 een bijzondere auto, en we zijn niet de enigen. Steeds meer Nederlandse pers maakt kennis met de nieuwste batterij-elektrische Hyundai, en zijn net als wij laaiend enthousiast ...
‘De IONIQ 5 is de nieuwe benchmark’
De IONIQ 5 is verkrijgbaar met keuze uit twee batterijpakketten (met 58 kWh-batterij en 73 kWh-batterij) en achterwiel- of vierwielaandrijving. InstaAutoVlog reed de 73 kWh-versie met achterwielaandrijving/één elektromotor, goed voor 160 kW (217 pk) en 350 Nm aan koppel. In zijn vlog deelt hij zijn rijervaringen inclusief een snellaadsessie aan een snellader van Fastned. Conclusie: ‘De IONIQ 5 is met zijn innovatieve techniek de nieuw benchmark’. Bekijk hieronder de uitgebreide rijimpressie:
Komt de Tesla-killer uit Zuid-Korea?
Is de IONIQ 5 de lekkerste elektrische auto van het jaar? En komt de Tesla-killer uit Zuid-Korea? Zomaar wat vragen waar het online lifestyle-magazine over innovatie en gadgets Want een antwoord op probeert te vinden in een uitgebreide testrit met de elektrische auto van Hyundai. We verklappen alvast dit: volgens Want heeft Tesla heeft er een serieuze concurrent bij.
Er moet heel wat aan de hand zijn wil een Duitse autoredactie een model uit eigen land niet aanwijzen als winnaar van een vergelijkingstest’, schrijft Autointernationaal.nl, maar elk medium moet erkennen: de IONIQ 5 veegt de vloer aan met de Volkswagen ID.4. De Koreaan is op vrijwel elk testonderdeel superieur. Met als gevolg dat de kansen van Volkswagen op met de ID.4 de ‘Auto van het Jaar 2022 te bemachtigen’ definitief verkeken lijken. De Hyundai IONIQ 5 heeft daarentegen uitstekende papieren.
De IONIQ 5 is slim, snel en hypermodern met een retro-tintje. Kortom, een elektrische auto met veel handige gadgets en een laadvermogen waar geen concurrent aan kan tippen. RTL Autowereld nam de gloednieuwe Hyundai mee voor een korte citytrip in de stad van de architectuur, Rotterdam! Bekijk hieronder de rijimpressie.
Nautique: een no-brainer
'Deze Hyundai IONIQ 5 is een no-brainer: je toekomst is al gebouwd.'
(vanaf minuut 17.20 - 22.58)
FemmeFrontaal: echt goed
'De IONIQ 5 rijdt echt goed. Hij voelt betrouwbaar, hij heeft een snel stuur- en ‘gas’respons en ligt solide op de weg. Dat laatste is te danken aan het Electric Global Modular Platform (E-GMP). In dit platform is de batterij verwerkt in de bodem van de wagen, waardoor het gewicht mooi verdeeld is en de auto stabiel aanvoelt tijdens het rijden.'
TopGear: Hyundai's meest geslaagde ontwerp tot nu toe
'Wij vinden het Hyundai's meest geslaagde ontwerp tot nu toe – totaal anders dan andere Hyundai's én anders dan andere merken. De superstrakke neus, met die opvallende rechthoekige leds, maakt hem al van veraf herkenbaar. De scherpe diagonale vouw over de flank doet hetzelfde met het silhouet. De C-stijl lijkt haast een lovebaby van een Audi quattro en een oude Lancia Delta.'
'Met deze uitgekiende en bepaald gewaagde IONIQ 5 laat Hyundai zien dat ze nog steeds ruim aan kop lopen in het elektrische peloton.'
ZERauto: mokerslag voor concurrentie
'De nieuwe Hyundai IONIQ 5 is meer dan geslaagd. Hij biedt het comfort en het rijgenot dat je van een elektrische auto mag verwachten. Maar het zijn juist de extra’s die het bezitten van een IONIQ 5 extra leuk gaan maken. Hyundai deelt een mokerslag uit aan de concurrentie.'
'Hulde voor Hyundai, dat met de IONIQ 5 een echte koppendraaier heeft getekend.'
AutoReview: jij wil een IONIQ 5!
'Hulde voor Hyundai, dat met de IONIQ 5 een echte koppendraaier heeft getekend. Laat je niet foppen door het retro-uiterlijk van de ID.4-concurrent, onder zijn koets schuilt vernieuwende techniek waar je als elektrorijder echt wat aan hebt. Aan de juiste laadpaal kun je de IONIQ 5 in 18 minuten weer tot 80 procent batterijniveau opladen. Tel daarbij op dat de Hyundai veel ruimte biedt, heerlijk stuurt en op en top verfijnd is, en je hebt een EV die de nieuwe standaard in zijn segment zet.'