De hele test lees je hier.
Het is nog maar kort geleden dat de Hyundai SANTA FE zijn twintigste verjaardag vierde. Sinds de eerste verkopen in 2001 heeft ons vlaggenschip een enorme ontwikkeling doorgemaakt. Met als gevolg dat de SANTA FE in zijn klasse is uitgegroeid tot een toonaangevende SUV. Hoog tijd voor een uitgebreide test, vond Dagelijksauto.nl. Lees de bevindingen hieronder.
De Hyundai SANTA FE is de grootste personenauto die Hyundai op dit moment verkoopt in Europa. Het is een grote SUV voor de Nederlandse wegen, vergelijkbaar in lengte met de X5. De SANTA FE is verkrijgbaar met vijf en zeven plaatsen, waarvan er twee verstopt zitten in de vloer van de achterbak in het geval van de zevenzitter.
Qua formaat is de SANTA FE een echte ‘king of the road’. Een hoge zit, forse motorkap en een gewicht van een kleine twee ton, geven je een veilig gevoel en veel zelfvertrouwen. Alhoewel de Hyundai dus vrij groot is, is hij prima te manoeuvreren en te parkeren.
De SANTA FE is in twee woorden extreem comfortabel. De vering is op de snelweg vergelijkbaar met zweven en door woonwijken met kinderkopjes voelt het alsof je over een net-geasfalteerde landingsbaan rijdt.
Iedereen kan de SANTA FE met gemak besturen. De auto start je met een druk op de knop en met nog een druk op de versnellingsbakknop, ga je het avontuur tegemoet. De automaatpook is met deze nieuwe iteratie van de SANTA FE vervangen door het knoppenarrangement.
Je kan, ondanks de forse omvang van de auto, goed om je heen kijken. De SANTA FE heeft bijna geen dode hoeken. Mocht je toch iets niet kunnen zien, kunnen de dodehoeksensoren en de camera’s in de zijspiegels die aangaan bij richting aangeven je helpen. Zo ziet de wereld jou niet alleen, in je giga-Hyundai, maar jij ziet de wereld ook.
Het grootste pluspunt van de Hyundai SANTA FE is de enorme veelzijdigheid van de auto. Vooral met onze zevenzitter plug-in hybrid kun je ongeveer alles doen wat je zou kunnen willen doen. Als normale gezinsauto is de SANTA FE namelijk perfect. De vijf stoelen die je tot je beschikking hebt zijn comfortabel, verwarmd en de voorstoelen zijn zelfs nog geventileerd.
Ook is de kofferruimte erg ruim, meer dan genoeg ruimte voor boodschappen voor een gezin van vijf. Daarnaast heb je alles wat je hartje begeert. Een panoramadak wat ook nog open kan, een goeie stereo-installatie en allerlei rijhulpen maken voor de perfecte dagelijkse auto. De luxe kan niet op in de Hyundai SANTA FE.
Groot gezelschap? Geen probleem! Klap de achterste twee stoelen uit en ga op reis met z’n zevenen. Niet te veel spullen meenemen dan, anders past het niet. Kofferbakruimte is ver te zoeken met de zeven stoelen omhoog. Daarnaast moet je niet te lang zijn achterin. Tot ongeveer 1.70 meter is het prima vertoeven, als je langer bent, moet je goed zijn in yoga.
Als je netjes de auto aan de laadpaal hangt en blijft rijden met een volle accu, is het verbruik voor zo’n grote auto erg goed. Het is makkelijk om rond de 1 op 17 te rijden, soms lukte het zelfs om de 1 op 19 aan te tikken. Helemaal niet slecht voor zo’n bakbeest. Sterker nog, rijdend als PHEV is de Hyundai SANTA FE erg efficiënt en zuinig. Goed gedaan, Hyundai.
Daarnaast heeft de topuitvoering die wij hebben meegekregen onder andere een Head-up display, zelfnivellerende achtervering (toe maar), een hele emmer aan stopcontacten, USB-gaten en bekerhouders en, het allercoolst, de Remote Smart Parking Assistant. Dit is de functie waarbij je de SANTA FE kan starten én voor- en achteruit kan laten rijden zonder dat je erin zit.
In het kort is de Hyundai SANTA FE een geweldige gezinsauto met veel luxe, enorm veel mogelijkheden en een eigenwijze snoet. Hij dient als gezinsauto, chauffeursauto en personenvervoer en dat allemaal met een grote aluminium grijns. Het verbruik met elektriciteit is erg goed, zonder is het erg matig.
Je kan er bijna alles in kwijt: van bagage voor een week vakantie tot zes van je vrienden én jezelf. Alleen de hoedenplank kan je er niet in kwijt, maar die past vast in je garage of voortuin… Al met al, missen we de SANTA FE. Ooit ontmoeten we elkaar weer, als we SANTA FE-geld verdienen.
Hyundai SANTA FE Hybrid
De hybrideversie van de SANTA FE is voorzien van de nieuwe 1.6-liter T-GDi Smartstream-turbobenzinemotor met directe brandstofinspuiting. Die werkt samen met een 44,2 kW elektromotor, die wordt gevoed door een 1,49 kWh lithium-ion-polymeeraccu. Het systeemvermogen bedraagt 169 kW (230 pk) en 350 Nm trekkracht.
Hyundai SANTA FE Plug-in Hybrid
De plug-in hybride-versie van de SANTA FE is eveneens voorzien van de 1.6-liter T-GDi Smartstream-motor. In deze versie is die gekoppeld aan een 66,9 kW elektromotor die gevoed wordt door een 13,8 kWh lithium-ion-polymeeraccu. Het systeemvermogen bedraagt 195 kW (265 pk) en eveneens 350 Nm trekkracht.