iMOTION

Het digitale magazine van Hyundai
iMOTION
Het digitale magazine
van Hyundai

Nieuwe TUCSON: ‘Een fel ding dat je haast flitsend bij de lurven grijpt’

Als doorgewinterd autorecensent van het NRC is Bas van Putten wel wat gewend, maar dit had hij niet achter de nieuwe Hyundai TUCSON gezocht. Ik verwachtte een constructief geëvolueerde upgrade van de vorige. […] Mis. De nieuwe TUCSON is een fel ding dat je haast flitsend bij de lurven grijpt. […] Het is een auto die de vergelijking met de Europese concurrenten niet slechts aankan maar met overmacht beslecht. Benieuwd wat Bas van Putten nog meer vindt van de nieuwe TUCSON? Een greep uit zijn rijimpressie (lees verder onder de foto).

De Hyundai TUCSON.

Vorm en inhoud drukken een onverzettelijk zelfbewustzijn uit. De stevige stoelen, het solide onderstel, de hoge bouwkwaliteit en het fraaie interieurontwerp, een first voor Hyundai; alle wattigheid is verdwenen.

De Tucson heeft een on-Koreaanse reuzensprong gemaakt van foutloos competent naar excellent. Het is een auto die de vergelijking met de Europese concurrenten niet slechts aankan maar met overmacht beslecht.

De koplampen zijn als facetogen met het rasterpatroon van de grille versmolten, een bijzonder gezicht. De zwartgeblakerde achterlichten steken in reliëf als botten uit de kofferklep. Bij inschakeling stroomt het led-rood als gloeiende lava in de lichtkanaaltjes.

De Koreaanse dienstbaarheid is gebleven. In tunnels trekt hij zelfs de regie over de luchtkwaliteit bekwaam naar zich toe. „Buitenluchttoevoer geblokkeerd voor een aangenaam binnenklimaat”, meldt het multimediascherm tevreden.

De Hyundai TUCSON.

In de infotainmentsoftware zit een Koreaanse Gerrit Hiemstra. Vraag het spraakgestuurde systeem of het gaat regenen in Londen, en de Hyundai antwoordt blindelings dat dat met een neerslagkans van 87 procent meer dan waarschijnlijk is. Precies op dat moment vallen de eerste druppels in de City.

De layout van het grote touchscreen met de tiptoetsen eronder is wat mij betreft de nieuwe maatstaf voor intelligente, omgangsvriendelijke schermarchitectuur. Dat geldt ook voor de normale schakelaars op de grotendeels verbekerhouderde middentunnel.

Cool zijn de digitale spiegels. Bij richting aangeven projecteren ze omgevingsbeelden aan linker- of rechterkant op het beeldscherm voor je. Zeker in de stad met veel nabij fiets- en wandelverkeer zijn ze een welkom extra paar ogen.

Als de IONIQ 5 net zo goed wordt als deze TUCSON, breken er griezelige tijden aan voor Volkswagen, dat met ID.3 en ID.4 zijn kaarten heeft gezet op het segment waarin Hyundai vastbesloten lijkt de lakens uit te delen.

Lees hier het hele artikel.

De Hyundai TUCSON.

Ook met stekker: TUCSON Plug-in Hybrid

De nieuwe Hyundai TUCSON is er behalve als Mild Hybrid en Hybrid nu ook als Plug-in Hybrid. Deze revolutionaire SUV is op te laden aan een stopcontact en heeft een elektrische actieradius tot wel 56 km (volgens WLTP). Daarmee behoort de TUCSON Plug-in Hybrid tot de absolute top in zijn klasse.

Ontdek de Tucson Plug-in Hybrid

Lees ook

Meer berichten

Hyundai verhalen

Uitgelichte berichten

Meer verhalen