iMOTION

Het digitale magazine van Hyundai
iMOTION
Het digitale magazine
van Hyundai

TUCSON vs. Tiguan: ‘De Hyundai zit veel royaler in zijn spullen’

In 2004 was Hyundai het allereerste automerk dat een betaalbare SUV in de middenklasse introduceerde: de TUCSON. Andere merken volgden, zoals Volkswagen in 2007 met de Tiguan. Hoe verhouden de twee zich anno 2021 tot elkaar? Autovisie zocht het uit (lees verder onder de foto).

De Hyundai TUCSON.

De uitrusting van de TUCSON staat op een niveau dat met het woord premium eigenlijk nog tekort wordt gedaan. De voorwielaangedreven middenklasser beweegt zich met zijn luxe voorzieningen op executive-niveau.

De basisuitrusting van de Tiguan is best oké, maar blijft flink achter bij die van de TUCSON. Geen navigatiesysteem, geen dodehoekbewaking, geen keyless entry en geen stoelverwarming om eens wat zaken te noemen.

Om enigszins aan te sluiten, is aanvinken in de Volkswagen-prijslijst nodig. Voor 1.145 euro is op zijn minst een multimediasysteem aan te raden en wil je de TUCSON evenaren, dan loopt het prijsverschil op naar 10.000 euro.

Vanbinnen weet de Hyundai te verrassen met een uitstraling die niets onderdoet voor de beste uit zijn segment. […] Het materiaalgebruik is hoogwaardig, de afwerking strak en de aantrekkelijke vormgeving gaat niet ten koste van het gebruiksgemak.

De Hyundai TUCSON.

De Volkswagen moet hier dan ook zijn meerdere erkennen in zijn Koreaanse opponent. Het materiaalgebruik en de ergonomie is simpelweg minder goed. […] Er zijn meer harde kunststoffen gebruikt die niet overal weten te overtuigen.

Volkswagen wint het tegenwoordig ook niet meer vanzelfsprekend op de onderdelen ergonomie of kwaliteitsbeleving. Sterker nog, de Hyundai overtuigt niet alleen beter door mooiere hardware, maar ook door modernere software.

Op de normronde laat de Tiguan een verbruik noteren van 1 op 14,9 en dat is beter dan de fabrieksopgave. Maar niet genoeg om de TUCSON te kloppen aan de pomp, want die haalt 1 op 17,4 en dat is vrijwel gelijk aan de fabrieksopgave.

Als je de Tiguan rijdt, lijkt er weinig mis mee. […] Totdat je meteen daarna een rondje doet in de TUCSON. […] Plotsklaps lijkt de VW een auto die hoognodig aan een grondige opfrisbeurt toe is, terwijl hij die onlangs nog gehad heeft.

Op veel punten kan de Tiguan de concurrentie met deze TUCSON niet aan. De Hyundai zit veel royaler in zijn spullen, heeft een veelzijdiger aandrijflijn, meer comfort, een betere ergonomie, fijnere stoelen en een overtuigender kwaliteitsbeleving.

Het hele artikel lees je in Autovisie nr. 8.

De Hyundai TUCSON.

Ook met stekker: TUCSON Plug-in Hybrid

De nieuwe Hyundai TUCSON is er behalve als Mild Hybrid en Hybrid nu ook als Plug-in Hybrid. Deze revolutionaire SUV is op te laden aan een stopcontact en heeft een elektrische actieradius tot wel 56 km (volgens WLTP). Daarmee behoort de TUCSON Plug-in Hybrid tot de absolute top in zijn klasse.

Ontdek de Tucson Plug-in Hybrid

Lees ook

Meer berichten

Hyundai verhalen

Uitgelichte berichten

Meer verhalen